Koncepcja przebudowy układu komunikacyjnego ulicy Św. Marcin na odcinku od ul. Kościuszki do Al. K. Marcinkowskiego, oraz Al. K. Marcinkowskiego na odcinku od ul. Św. Marcin do ul. Podgórnej w Poznaniu

Ostrzeżenie

Zamknięto możliwość wypełniania formularza.

Poznańskie Inwestycje Miejskie Sp. z o. o. informuje, iż działając zgodnie z Zarządzeniem Prezydenta Miasta Poznania nr 537/2013/P z dnia 06 sierpnia 2013 r., w sprawie sposobu opiniowania projektów przebudowy układu drogowego, na wniosek Biura Koordynacji Projektów i Rewitalizacji Miasta Urzędu Miasta Poznania, przywrócona zostaje do opiniowania koncepcja „Przebudowy układu komunikacyjnego ulicy Św. Marcin na odcinku od ul. Kościuszki do Al. K Marcinkowskiego oraz Al. Marcinkowskiego na odcinku od ul. Św. Marcin do ul. Podgórnej w Poznaniu”.  Opinie do koncepcji można składać do dnia 10.04.2015 r.

Celem opracowania są rozwiązania drogowo-torowe, mające na celu ograniczenie funkcji tranzytowych, wraz z wprowadzeniem zieleni zwiększającej atrakcyjności jak i poprawę wizerunku ulicy Św. Marcin. Koncepcja zakłada ograniczenie i uspokojenie ruchu samochodowego – wprowadzenie strefy „tempo 30”, oraz zwiększenie i odpowiednie zagospodarowanie przestrzeni dla pieszych poprzez wzbogacenie zielenią oraz małą architekturą.

Rozwiązania koncepcyjne  uwzględniają  również przyszłościowy przebieg torowiska tramwajowego w ciągu ulicy Ratajczaka (zaznaczone kolorem czerwonym w obu wariantach).

Podstawowe założenia projektowe dla obu przedstawionych koncepcji:

  1. zmiana przekroju ul. Św. Marcin (od ul. Kościuszki do ul. Ratajczaka) z układu dwujezdniowego dwupasowego (2x2)  na  dwujezdniowy jednopasowy (2x1).Jezdnie ul. św. Marcin  zaprojektowano o szerokości 4,5 m na odcinku dwujezdniowym (od ul. Kościuszki do ul. Ratajczaka), oraz o szerokości 3,5 m na odcinku od ul. Ratajczaka do Al. Marcinkowskiego;
  2. maksymalnie zawężono pas rozdziału i przybliżono obie jezdnie ul. Św. Marcin do torowiska (na odcinku od ul. Kościuszki do ul. Ratajczaka);
  3. poszerzono chodniki i wygospodarowano maksymalną przestrzeń dla pieszych po obu stronach ulicy. Przestrzeń ta, po północnej stronie ul. Św. Marcin wykorzystana będzie m. in.  pod zieleń, małą architekturę, stacje roweru miejskiego, letnie ogródki;
  4. zaprojektowano w pasie rozdziału ul. Św. Marcin wydzielone, brukowane torowisko tramwajowe, oddzielone od jezdni wyniesionym krawężnikiem;
  5. dostosowano rozwiązania sytuacyjno- drogowe jak i torowe do przyszłościowego przebiegu linii tramwajowej w ul. Ratajczaka;
  6. jednokierunkowa droga rowerowa w ul. Ratajczaka zaprojektowana została w układzie drogowym istniejącym, bez uwzględnienia przyszłościowego przebiegu trasy tramwajowej Ratajczaka;
  7. zmieniono organizację ruchu na skrzyżowaniu ul. Św. Marcin z ul. Kościuszki wynikającą z zaprojektowanego układu dwujezdniowego jednopasowego (2x1);
  8. nastąpiła zmiana organizacji ruchu na skrzyżowaniu ul. Św. Marcin z ul. Ratajczaka poprzez wykluczenie relacji na wprost w ciągu ul .Ratajczaka;
  9. wyłączono z ruchu samochodowego odcinka Al. Marcinkowskiego (od. ul. Św. Marcin do ul.  Podgórnej);
  10. wprowadzono strefę ograniczonej prędkości „tempo 30” wraz z elementami geometrycznymi, fizycznie wymuszającymi redukcje prędkości – wyniesiona powierzchnia skrzyżowania ul. Św. Marcin – Gancarska – Kantaka, oraz  wyniesione przejścia dla pieszych.
  11. zaprojektowano równoległe miejsca postojowe po obu stronach ul. Św. Marcin (od. ul. Kościuszki do ul. Ratajczaka) w liczbie 55 szt.;
  12. zaprojektowano przystanek tramwajowy wyniesiony typu wiedeńskiego przy skrzyżowaniu ul. Św. Marcin z ul. Ratajczaka;
  13. zaproponowano lokalizację słupów oświetleniowych bezpośrednio przy torowisku. W celu zminimalizowania ilości słupów trakcja tramwajowa podwieszona będzie do słupów oświetleniowych. Chodniki po obu stronach ul. Św. Marcin zostaną w miarę potrzeb doświetlone dodatkowym oświetleniem odpowiednio wkomponowanym w przestrzeń ciągów pieszych. Słupy oraz elementy małej architektury zostaną przyjęte zgodnie z Katalogiem Mebli Miejskich Poznania;
  14. nasadzenia drzew wysokich po zewnętrznej stronie jezdni północnej ul. Św. Marcin w miejscach niekolidujących z uzbrojeniem podziemnym;
  15. poprzez wprowadzenie strefy „tempo 30” ruch rowerowy odbywał będzie się na zasadach ogólnych ruchu drogowego;
  16. zrezygnowano z sygnalizacji świetlnych na całym projektowanym odcinku ulicy św. Marcin  w związku z wprowadzeniem strefy „tempo 30” jak i planowanym uspokojeniem ruchu samochodowego.

Prezentowane warianty koncepcji różnią się następującymi rozwiązaniami projektowymi ul. Św. Marcin na odcinku od. ul. Ratajczaka do Al. Marcinkowskiego:

  • wariant I

W wariancie I po północnej stronie ul. Św. Marcina zaprojektowano dodatkowe 4 miejsca postojowe wyłącznie dla pojazdów zaopatrzenia na czas rozładunku dostawy w określonych godzinach.

  • wariant II

Wariant II zakłada budowę wydzielonych ciągów rowerowych. W Al. Marcinkowskiego zaprojektowano dwukierunkową ścieżkę szerokości 2,5 m, a na ul. św. Marcin (kosztem miejsc dla pojazdów zaopatrzenia z wariantu I), zaprojektowano jednokierunkową ścieżkę rowerową szerokości 1,5 m pozwalającą pokonać odcinek od Al. Marcinkowskiego do ul. Ratajczaka w kierunku przeciwnym do odbywającego się ruchu samochodowego i tramwajowego.

Analizowano również rozwiązanie alternatywne dla ul. Św. Marcin na odcinku od. ul. Ratajczaka do Al. Marcinkowskiego tak, aby można było pogodzić ze sobą prezentowany wariant I z wariantem II:

W celu jednoczesnego zachowania miejsc postojowych dla pojazdów zaopatrzenia oraz umożliwienia ruchu rowerowego mając na uwadze wpisanie się w istniejącą zabudowę ulicy analizowano zaprojektowanie kontrapasa rowerowego w jezdni ul. Św. Marcin na przedmiotowym odcinku. 

Jednakże mając na uwadze bezpieczeństwo poruszających się rowerzystów (ruch rowerowy prowadzony byłby „pod prąd” pomiędzy samochodami i tramwajami) zadecydowano o rezygnacji z tego rozwiązania.

Data utworzenia: 27.03.2015
Aktualizacja: Redaktor techniczny strony
Data aktualizacji: 14.04.2015 - 11:54