30 czerwca wykonane zostały próby obciążeniowe wiaduktu w ciągu ul. Bolesława Krzywoustego. Badania przeprowadził zespół z Instytutu Inżynierii Lądowej Politechniki Poznańskiej w obecności przedstawiciela Inwestora i Wykonawcy.
PROTOKÓŁ: TUTAJ
Jako balastu użyto sześciu samochodów ciężarowych, trzyosiowych marki Iveco. Średni ciężar samochodu z ładunkiem wynosił 339,1 kN. W czasie badań, zgodnie z projektem próbnego obciążenia, zrealizowano dwa schematy obciążenia statycznego, mierzono przemieszczenia w środku rozpiętości przęseł bezpośrednio obciążonych oraz przęsła sąsiedniego (ugięcia trzech dźwigarów) oraz osiadania podpór. Średnie ugięcia przęseł obciążonych były w przedziale od 97% do 100% wielkości obliczonych.
Wstępna analiza wszystkich wyników wskazuje, że mierzone wartości przemieszczeń mieściły się w zakresie wartości dopuszczalnych, a obiekt zachowywał się sprężyście (ugięcia trwałe dźwigarów przęseł bezpośrednio obciążonych nie przekraczały 5% ugięc całkowitych).
Również badania dynamiczne dały wynik pozytywny. Po przeprowadzonych badaniach nie stwierdzono żadnych oznak, które by świadczyły o nieprawidłowej pracy obiektu.
W związku z powyższym, na podstawie wstępnej analizy wyników badań, zespół z Instytutu Inżynierii Lądowej Politechniki Poznańskiej stwierdza, że próbne obciążenie dało wynik pozytywny. Obiekt może być oddany do eksploatacji na projektowane obciążenie (klasa A wg PN-85/S-10030) bez ograniczeń.
Szczegółowe wyniki badań i ich pełna analiza zostaną przedstawione w oddzielnym raporcie.