Poznańskie Inwestycje Miejskie oraz firma SKANSKA podpisały umowę na budowę Parku Rataje w dzielnicy Nowe Miasto. Na realizację zadania Miasto Poznań otrzymało dofinansowanie, w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko 2014-2020, w wysokości prawie 13 mln zł.
Budowa Parku ma przyczynić się do zahamowania spadku wielkości powierzchni terenów zielonych na obszarze Rataj oraz zwiększyć atrakcyjność miasta Poznania, jako miasta zielonego. Poza środowiskowym charakterem, inwestycja ma również wymiar społeczny - umożliwi dostosowanie elementów parku do korzystania z nich przez osoby z niepełnosprawnościami, poprzez eliminację barier architektonicznych i komunikacyjnych. W ramach projektu przewiduje się między innymi:
- wdrożenie gospodarki drzewostanem, polegającej na usunięciu drzew suchych lub zagrażających bezpieczeństwu, w powiązaniu z cięciami pielęgnacyjnymi i sanitarnymi istniejącego starodrzewu,
- nowe nasadzenia z drzew i krzewów ozdobnych, bylin, roślin jednorocznych i cebulowych, założenie trawników, łąk kwietnych i nawierzchni z roślin okrywowych,
- budowę nawierzchni placów, ciągów pieszych, ścieżki rowerowej, alejek parkowych,
- montaż elementów małej architektury (ławki, stoliki, kosze na śmieci, stojaki na rowery),
- montaż elementów ochronnych drzew i elementów ozdobnych,
- budowę pergol,
- budowę placu zabaw, i terenowego toru rowerowego,
- budowę placu z fontanną,
- budowę skansenu kolei średzkiej,
- założenie „Ogrodu Zmysłów”,
- montaż siłowni dla seniorów.
Cały teren inwestycji został podzielony na obszary - strefy tematyczne:
obszar „A” – tzw. But 1 wzdłuż ul. Kruczej;
zagospodarowanie zielenią niską (trawniki, rabaty kwiatowe i łąki kwietne), średniowysoką (krzewy ozdobne) i wysoką (szpalery drzew wzdłuż ciągów pieszych), zieleń o charakterze izolacyjnym wzdłuż ul. Zamenhofa – bariera akustyczna i wizualna. W głębi na terenie zielonym projektuje się ścieżki piesze i drogę rowerową oraz miejsca z ławeczkami w różnych zakolach oraz pod pergolami w miejscu centralnym całego obszaru parku, w pobliżu kościoła NMP, powstanie plac z fontanną.
obszar „B” – tzw. But 2 w środku os. Jagiellońskiego;
zieleń izolacyjna od ul. Zamenhofa, w głębi – dwie strefy wypoczynku – zakątki ciszy z miejscami do siedzenia wśród rabat kwiatowych i pod pergolami, główne ciągi piesze i rowerowy są połączone w całościowy układ komunikacji pieszej i rowerowej.
obszar „C” – strefa od ul. Kruczej do ul. Wyzwolenia;
ścieżki piesze i droga rowerowa, miejsca wypoczynku, strefa aktywności rekreacyjnej z siłownią zewnętrzną położoną wśród drzew, zlokalizowane w pobliżu istniejącej szkoły.
obszar „D” – Aleja drzew pamięci;
rozbudowa istniejącego ciągu komunikacyjnego dwie równoległe ścieżki o szerokościach po 3,0m każda -piesza i rowerowa, oddzielone pasem zieleni o szerokości 1,0 m wzdłuż ścieżki pieszej -dwa zespoły rekreacyjnych placyków z ławeczkami, stolikami do szachów i gry w chińczyka oraz koszami na śmieci, istniejący szpaler drzew po obu stronach ścieżki będzie stanowił „aleję drzew pamięci”.
obszar „E” – ścieżka kolei średzkiej + obszar „G” – skansen Średzkiej Kolei Powiatowej;
skansen upamiętniający przebieg dawnych torów Średzkiej Kolei Powiatowej, elementy małej architektury o charakterze nawiązującej do architektury związanej z koleją i peronami, szyny zatopione w poziomie posadzki, odrestaurowane eksponaty kolei normalnotorowej w postaci parowozu z tendrem, wagonu restauracyjnego oraz lokomotywy wąskotorowej, stacje z miejscami do siedzenia wraz z tablicami informacyjnymi dotyczącymi historii kolei średzkiej, szlabany kolejowe, zapory, znaki kolejowe, tablice z nazwami stacji.
obszar „F” – rozbudowa istniejącego ciągu komunikacji pieszej;
istniejący ciąg pieszy o nawierzchni z kostki betonowej i szerokości 3m, wzdłuż zaprojektowana droga rowerowa.
obszar „H” – „Ogród zmysłów”;
strefa wypoczynkowa z ogrodami zapachowymi z ławkami, hamakami i leżakami miejskimi, stolikami do gry w szachy, strefa rekreacyjna – interaktywny plac zabaw, polana piknikowa, dydaktyczna ścieżka sensoryczna.
obszar „J” – terenowy park rowerowy;
wśród istniejącego drzewostanu – trasa terenowa dla rowerów krosowych pomiędzy drzewami z torem przeszkód.
Planowany termin zakończenia rzeczowej realizacji projektu to lato 2018.