Kto będzie prowadził przebudowę mostu Chrobrego i czy zostały wyznaczone osoby do kontaktu z ramienia PIM, ZDM i wykonawcy?
Wykonawcą przebudowy mostu Chrobrego będzie spółka Primost Południe z Będzina, której oferta została wybrana jako najkorzystniejsza spośród złożonych w postępowaniu przetargowym. Po zawarciu umowy oraz przekazaniu placu budowy zostaną wyznaczone osoby do bezpośredniego kontaktu.
Jak będzie wyglądał harmonogram prac?
Harmonogram prac zostanie przygotowany przez wykonawcę po podpisaniu umowy.
Jak będzie zorganizowany transport publiczny? Jak będzie zorganizowany dojazd do/od Placu Wielkopolskiego?
Na czas realizacji inwestycji wyłączony zostanie ruch tramwajów od ronda Śródka do Małych Garbar i zostanie on zastąpiony komunikacją autobusową za tramwaj. Od strony placu Wielkopolskiego tramwaj będzie dojeżdżał do przystanku Małe Garbary. Zarząd Transportu Miejskiego przygotował już propozycje zmian w funkcjonowaniu poszczególnych linii, ze szczegółami i schematami można zapoznać się tutaj: https://www.ztm.poznan.pl/aktualnosci/pozostale/propozycja-zmian-w-komun...
Kiedy zostanie przekazany projekt tymczasowej organizacji ruchu?
Informacje na temat czasowej organizacji ruchu oraz planowanych zmian w komunikacji miejskiej zostały już podane do publicznej wiadomości m.in. na stronie spółki Poznańskie Inwestycje Miejskie (https://www.pim.poznan.pl/aktualnosci/informacje-biezace/zbliza-sie-prze...).
Która strona mostu będzie najpierw zamknięta?
Pierwsza z ruchu zostanie wyłączona północna nitka mostu, a przejazd w obu kierunkach będzie się odbywał nitką południową.
Ile drzew zostanie wyciętych w ramach tej inwestycji i gdzie zostaną umieszczone nasadzenia zastępcze?
Realizacja inwestycji będzie wiązała się z koniecznością usunięcia, na podstawie decyzji zezwalającej na usunięcie, 7 i przesadzenia 2 drzew. Nasadzenia zastępcze zaplanowano na terenie inwestycji (na Chwaliszewie, wzdłuż ul. Estkowskiego).
Czy podjęto działania w zakresie dostosowania nowej konstrukcji mostu do historycznego krajobrazu Ostrowa Tumskiego?
Forma architektoniczna mostu Chrobrego, elementy jego wyposażenia oraz kolorystyka uzgodnione zarówno z dysponentem – Zarządem Dróg Miejskich w Poznaniu, jak i Pełnomocnikiem Prezydenta ds. Estetyki Miasta oraz Miejskim Konserwatorem Zabytków. Obiekt będzie dostosowany do wymagań żeglownych oraz istniejącego układu drogowo - tramwajowego (skrajnia torowiska, drogi oraz skrajnia szlaku żeglownego).
Czy Miasto przewiduje akcję informacyjną dla mieszkańców bezpośrednio sąsiadujących z remontowanym mostem - w szczególności Zagórza i Garbar, np. ulotki z informacją o organizacji ruchu itd.
Tak, planowana jest dystrybucja ulotek informacyjnych.
Dlaczego miasto chce likwidować bezkolizyjne przejścia podziemne? Dodatkowe przejścia naziemne zwiększą tylko korki, a to przecież istotny fragment I ramy komunikacyjnej gdzie ruch drogowy powinien mieć pierwszeństwo.
Przejście pod ul. Wyszyńskiego zostanie zachowane. Zlikwidowane zostaną jedynie wyjścia na perony.
Czy Miasto przewidziało funkcję schronu lub miejsca doraźnego ukrycia dla mieszkańców - tutaj Miasto mogłoby dać dobry przykład prywatnym inwestorom.
Ten obiekt nie zakłada takiej funkcji.
Czy Miasto może nie likwidować wyjść na perony tramwajowe z przejścia podziemnego między ulicą Wieżową i Ostrowem Tumskim - jest to najbezpieczniejsza forma dotarcia na peron, szczególnie w tak turystycznym rejonie.
Likwidacja wyjść na perony z przejścia podziemnego wynika z braku technicznej możliwości ich zachowania ze względu na szerokość pasa drogowego oraz minimalną wymaganą szerokość i długość platform przystankowych. W związku z tym zaprojektowano przejścia naziemne na skrzyżowaniu. Z uwagi na wymagane parametry przystanków tramwajowo-autobusowych nie ma możliwości zmiany lokalizacji tych przystanków, jak również przesunięcia przejścia naziemnego.
Dlaczego przed przebudową tak ważnego obiektu nikt nie postanowił postawić mostu "tymczasowego" chociaż dla ruchu pieszego oraz drogowego?
Kwestia budowy obiektu tymczasowego była analizowana przed rozpoczęciem prac projektowych. Z uwagi na istniejący układ drogowy (konieczność dowiązania dróg, wykonania nasypów itp.), a także konieczną do przebudowy infrastrukturę podziemną (przewierty po obu stronach obiektu) oraz ze względu na potrzebę ograniczenia wycinki zieleni, zrezygnowano z wykonania mostu tymczasowego. W trakcie przebudowy mostu Chrobrego zalecane jest przemieszczanie się pieszych i rowerzystów przez mosty Berdychowskie.
Jest to bardzo ważny węzeł komunikacyjny. W tej sytuacji powinno być przemyślanie postawienie mostu wojskowego celem maksymalnego usprawnienia komunikacji.
jw.
Dlaczego tak ważna i strategiczna inwestycja ma być realizowana tak długo ? Czy nie uważa Pan, że remont powinien trwać maksymalnie połowę planowanego czasu ? (praca na 2-3 zmiany)
Czas realizacji inwestycji wynika z konieczności utrzymania ruchu w czasie prowadzenia robót i realizacji inwestycji najpierw na jednej, a następnie na drugiej nitce mostu. Zakładane terminy wynikają z rzeczywistego czasu potrzebnego na przeprowadzenie zaplanowanych robót.
Czy wróci przejście dla pieszych od Chwaliszewa?
Tego przejścia nie uwzględniono w projekcie ze względów bezpieczeństwa (lokalizacja na łuku i związana z tym słaba widoczność).
Poznań nie posiada żadnej sensownej obwodnicy, a remontowany wiadukt zawsze był ważnym szlakiem komunikacyjnym, który był ciasny i szybko się korkujący. Dlaczego wobec tego nie podejść do tematu poważnie i przyszłościowo i wykonać trzy pasy ruchu w każdą stronę? I jakikolwiek temat Stanów Zjednoczonych z lat 60 nie ma tutaj zastosowania, bo obwodnic i dróg głównych po prostu w Poznaniu nie ma, ani nawet nie ma ich w planach. Poznań nie jest tak dobrze skomunikowany obwodowo jak Kraków, Warszawa, Łódź, Wrocław czy od niedawna także Trójmiasto.
Inwestycja jest realizowana ze względu na zły stan techniczny obiektu. Z uwagi na uwarunkowania terenowe, zakres drogowy zostanie odtworzony (istniejący układ - dwa pasy ruchu w każdą stronę).
Z czego wynika tak długi czas realizacji projektu? Ten most ma nieco ponad 100 metrów długości, a chcecie go budować tyle czasu, ile budowano 5 razy dłuższy most Rędziński we Wrocławiu? Czy PIM lub inna instytucja miejska przeprowadziła analizy w zakresie czasu trwania podobnych projektów w Polsce i innych krajach?
W zakres inwestycji wchodzi rozbiórka starego i budowa nowego mostu (3 odrębnych konstrukcji), a także przewierty pod rzeką, budowa dojazdu do obiektu ulicami Estkowskiego, Wyszyńskiego (na odcinku między mostem Chrobrego, a mostem Mieszka I), wykonanie skrzyżowań z ul. Chwaliszewo, Panny Marii i Wieżową wraz z budową sygnalizacji oraz przebudową infrastruktury podziemnej. Dodatkowo, z uwagi na utrzymanie ruchu na czas prowadzenia robót (realizacja połówkowo), zakładane terminy realizacji wynikają z rzeczywistego czasu potrzebnego na przeprowadzenie zaplanowanych prac.
Dlaczego estetyka mostu jest taka siermiężna, czy taki obiekt w okolicy Katedry i Starego Rynku nie powinien być efektowny czy chociażby elegancki? Zaproponowana przeprawa wygląda jak przeskalowany wiadukt trasy PST, taki widok chcemy utrwalać na zdjęciach i pocztówkach przez następne 50 lat?
Obiekt zaprojektowano w oparciu o warunki techniczne, wymagania żeglowne oraz w uzgodnieniu z odpowiednimi jednostkami/organami, m.in. z Miejskim Konserwatorem Zabytków.
Dlaczego, korzystając z remontu, miasto nie zdecydowało się na zmianę wyglądu mostu na bardziej reprezentacyjną? Obecny projekt wygląd jak autostradowa przeprawa.
jw.
Dlaczego nie można obok aktualnego mostu Chrobrego wybudować nowego mostu po czym po zakończeniu budowy przesunąć go w należyte miejsce. W Poznaniu były takie rzeczy robione w przeszłości (most św. Rocha aktualny most Jordana). Logiczne, że koszta były pewnie większe w takiej sytuacji ale na pewno lepsze to niż 3 letni paraliż komunikacyjny. Jeśli powodem jest również aktualny zły stan mostu to dlaczego Miasto zabiera się za remont w ostatnim momencie, a nie z wyprzedzeniem.
Inwestycja była planowana z wyprzedzeniem, by nie było konieczności awaryjnego zamknięcia obiektu. Prace projektowe rozpoczęły się w 2021 r. Z uwagi na istniejący układ drogowy (konieczność dowiązania, wykonania nasypów itp.), niezbędną do przebudowy infrastrukturę podziemną (przewierty po północnej i południowej stronie obiektu), a także ze względu na ograniczenie wycinki zieleni, zrezygnowano z wykonania mostu tymczasowego.
Jak będzie wyglądał podczas prac dojazd na Ostrów Tumski? Szczegółowo z podziałem na etapy ?
Informacje na temat głównych założeń do czasowej organizacji ruchu oraz planowanych zmian w komunikacji miejskiej zostały już podane do publicznej wiadomości m.in. na stronie spółki Poznańskie Inwestycje Miejskie (https://www.pim.poznan.pl/aktualnosci/informacje-biezace/zbliza-sie-prze...). Wykonawca jest zobowiązany do przygotowania koniecznych projektów czasowej organizacji ruchu, dostosowanych do zakresu prowadzonych robót, wobec powyższego w miarę postępu robót będą wprowadzane modyfikacje do głównych założeń COR. Szczegółowe informacje o wprowadzanych zmianach w organizacji ruchu będą przedstawiane na bieżąco.
Obecnie jest zwężony most Królowej Jadwigi ze względu na większy ruch tramwajowy. Czy to przygotowanie do wprowadzenia tego rozwiązania na czas przebudowy mostu Chrobrego i budowy tramwaju w ul. Ratajczaka? Dlaczego nie zwężono tymczasowo prawego pasa?
Zawężenie na moście Królowej Jadwigi zostało wprowadzone z uwagi na prowadzone przez MPK remonty wakacyjne. W czasie realizacji przebudowy mostu Chrobrego będą prowadzone obserwacje ruchu na moście Królowej Jadwigi i w razie konieczności takie ograniczenie zostanie wprowadzone ponownie.
Na ul. Panny Marii znajduje się kluczowy dla obsługi ruchu turystycznego parking bus. Czy dostęp do parkingu będzie zachowany przez cały okres prowadzenia inwestycji? Jeśli nie, gdzie będą parkować autokary?
Zgodnie z Czasową Organizacją Ruchu, dojazd do ul. Panny Marii będzie możliwy. Zarówno podczas trwania pierwszego jak i drugiego etapu budowy jadący od ronda Śródka ulicą Wyszyńskiego będą mogli skręcić w prawo, w ul. Panny Marii. Jadący od strony centrum w trakcie trwania pierwszego etapu robót będą mogli dojechać do ul. Panny Marii korzystając z możliwości zawrócenia na rondzie Śródka. W przypadku konieczności zawężenia ul. Panny Marii, będzie możliwość skorzystania z parkingu przy ul. Wieżowej.
Więcej informacji na https://www.pim.poznan.pl/aktualnosci/informacje-biezace/zbliza-sie-prze....
Czy miasto przewidziało i powiadomiło służby o możliwości dojazdu do mieszkańców Zagórza i Ostrowa Tumskiego przez Mosty Berdychowskie I Most Jordana?
Pojazdy uprzywilejowane, w razie potrzeby, mogą ignorować zakazy ruchu m.in. na mostach, jeżeli używają sygnałów świetlnych i dźwiękowych i jest to uzasadnione operacyjnie (np. najkrótsza droga).
Jak miasto ma zamiar rozładować ruch samochodowy w trakcie realizacji projektu, skoro nawet bez remontu w godzinach szczytu powstają gigantyczne korki? Czy jest plan zwiększenia przepustowości mostu w stosunku do stanu obecnego i ewentualnej przebudowy organizacji ruchu w okolicach Małych Garbar?
O przepustowości układu drogowego w ramach czasowej organizacji ruchu w rejonie mostu Chrobrego przede wszystkim decydować będzie nie przepustowość na samym moście, lecz sprawność prowadzenia ruchu na skrzyżowaniu ulic Estkowskiego, Garbary i Małe Garbary. W ramach prac nad optymalizacją organizacji ruchu, na skrzyżowaniu zostaną wdrożone programy sterowania ruchem, których zadaniem będzie minimalizowanie uciążliwości w szczególności charakterystycznych dla godzin szczytu.
Na czas remontu zróbcie przeprawę promową za 5 zł od samochodu, miasto zarobi, a ludzie będą mieli atrakcję
Nie ma możliwości organizacji przeprawy promowej z uwagi na brak odpowiedniego powiązania z układem drogowym.
Czy jest możliwość uruchomienia na czas remontu tymczasowego przejścia/przejazdu pieszo-rowerowego mostem kolejowym w okolicach Dworca Garbary? Podpory są. Ułatwiłoby to ruch w relacji linii zachód-wschód.
Wykonanie tymczasowej przeprawy pieszej lub pieszo-rowerowej przez most kolejowy wiąże się z koniecznością adaptacji istniejącej infrastruktury, która nie stanowi własności Miasta, lecz należy do PKP. Miasto nie ma możliwości dokonywania nakładów inwestycyjnych na infrastrukturę będącą własnością innego podmiotu. Dodatkowo konieczne byłoby wybudowanie dojść i dojazdów prowadzących ruch na most kolejowy, co znacząco komplikuje realizację takiej koncepcji zarówno w pod względem prawnym, jak i technicznym. Z tych powodów, mimo istniejących podpór, wariant tymczasowego przejścia/przejazdu przez most kolejowy nie został wzięty pod uwagę przy rozpatrywaniu rozwiązań organizacji ruchu na czas remontu.
Pieszych i rowerzystów poruszających się w relacji zachód-wschód zachęcamy do korzystania z nowo wybudowanych mostów Berdychowskich.
Czy Policja będzie sterować ruchem na krzyżówce Solna/Garbary w godzinach szczytu?
Jest możliwe, że Policja lub upoważnieni pracownicy Wykonawcy w uzgodnieniu z odpowiednimi służbami, będą sterować ruchem w newralgicznych miejscach i godzinach. Decyzje w tej kwestii będą podejmowane na bieżąco w miarę potrzeb lub z wyprzedzeniem w przypadku szczególnych utrudnień przewidywanych w ramach czasowej organizacji ruchu.
Czy Miasto przewiduje wykorzystania nabrzeża pod mostem od strony Ostrowa Tumskiego na np. skate park, boisko lub inną przestrzeń dla dzieci i młodzieży? Dla mieszkańców Zagórza i w przyszłości tzw. małej Wyspy może to być jedyne miejsce dla tego typu aktywności.
W Gminnym Programie Rewitalizacji dla miasta Poznania znajduje się projekt pod nazwą: Przygotowanie założeń realizacji miejsc dla rekreacji i wypoczynku. Jego celem jest poprawa jakości oraz estetyki przestrzeni publicznej. W ramach tego projektu zaplanowano przygotowanie założeń do utworzenia miejsc rekreacji i wypoczynku, w tym: skwerów, placów zabaw dla dzieci, siłowni na wolnym powietrzu, boisk, skate-parków, miejsc do gry w szachy, zgodnie z analizami i potrzebami zgłaszanymi przez społeczności lokalne w szczególności. Zakres tego przedsięwzięcia obejmie min. przygotowanie koncepcji dla terenów rekreacji i wypoczynku na poszczególnych osiedlach na obszarze rewitalizacji. W ramach tego przedsięwzięcia z inicjatywy Rady Osiedla Ostrów Tumski-Śródka-Zawady-Komandoria ujęta została propozycja dotycząca boiska na Zagórzu, zgodnie z projektem zgłoszonym do Poznańskiego Projektu Obywatelskiego 2025, a także budowy miejsca spotkań, w tym także sali sportowej dla mieszkańców osiedla (proponowana lokalizacja przy ul. Gdańskiej).
Czy miasto w ramach inwestycji w końcu planuje poprawę komunikacji tramwajowej północ-południe (Tramwaj na Naramowice, tramwaj na ul. Garbary)
Obecnie dla trasy tramwajowej na Naramowice – etap II opracowywana jest dokumentacja projektowa. Ponadto trasa tramwajowa w ciągu ulicy Garbary, na odcinku od skrzyżowania ulic Małe Garbary/Estkowskiego do ulicy Królowej Jadwigi (węzeł „AWF”), została ujęta w Studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego Miasta Poznania. Obecnie nie są prowadzone prace koncepcyjne w zakresie przedmiotowej trasy tramwajowej, tym samym nie ma szczegółowego harmonogramu rzeczowej realizacji tej inwestycji.
Czy projekt mostu był konsultowany z ornitologami?
Dokumentacja projektowa została przez Projektanta uzgodniona ze wszystkimi wymaganymi jednostkami, instytucjami oraz gestorami sieci. W toku wykonywania dokumentacji, koniecznymi do uzyskania były m.in. decyzja o środowiskowych uwarunkowaniach oraz decyzja zezwalająca na usunięcie drzew i krzewów.
Zgodnie z określonymi w przetargu wymaganiami dla Wykonawcy robót budowlanych, ma on obowiązek stałego prowadzenia nadzoru przyrodniczego, w tym ornitologicznego podczas realizacji zadania inwestycyjnego. Wszelkie działania Wykonawcy muszą być prowadzone zgodnie z warunkami określonymi w decyzjach administracyjnych oraz przepisach prawa.
Kto zadecydował o skali nowego mostu i dlaczego nie były prowadzone konsultacje?
Na etapie prac koncepcyjnych i projektowania przebudowy mostu Bolesława Chrobrego brane były pod uwagę, między innymi, następujące uwarunkowania:
- zachowanie przebiegu torów tramwajowych,
- utrzymanie liczby istniejących pasów ruchu dla samochodów,
- poprawa warunków dla niechronionych uczestników ruchu, tj. pieszych i rowerzystów.
Powyższe przesłanki (zwłaszcza punkt b.) wynikają z odległej perspektywy budowy brakującego odcinka tzw. I ramy komunikacyjnej. Do czasu jego wybudowania niezbędne jest zachowanie istniejącej przepustowości układu drogowego. Po realizacji I ramy możliwe jest zmniejszenie liczby pasów ruchu na moście i odpowiednie zagospodarowanie odzyskanej przestrzeni. W pracach nad projektem udział brały miejskie jednostki organizacyjne tj. ZDM, ZTM oraz wydziały Urzędu Miasta Poznania, m. in. MKZ i WUiA.
Aktualnie nie ma zabezpieczonych środków na realizację brakującego odcinka I ramy komunikacyjnej, która obejmowałaby budowę przeprawy przez Wartę wraz z nową infrastrukturą drogową na odcinku od al. Niepodległości do ul. Nowe Zawady. Koszty stworzenia takiego układu drogowego (około 1 mld PLN) jest zdecydowanie wyższy niż nakłady wymagane na przebudowę mostu Chrobrego (około 130 mln PLN).
Czy w ramach inwestycji nie lepiej byłoby dokończyć przebieg I ramy komunikacyjnej aby odciągnąć ruch od zabytkowego centrum Ostrowa Tumskiego i przekierować go we właściwe miejsce? W tym przypadku nie będzie konieczne tworzenie wielkiej estakady na Ostrowie a jedynie przeprawa w stylu mostu Św. Rocha
Dokończenie I ramy komunikacyjnej wymaga budowy układu drogowego o długości około 2 km oraz wiąże się z budową kilku obiektów inżynierskich, m. in. nad ulicami Garbary, Podwale oraz przepraw nad rzeką Wartą i Cybiną. Szacowany koszt powyższego zadania to około 1 mld złotych. W związku z tym zasadne jest utrzymanie obecnej liczby pasów ruchu na moście Chrobrego do czasu realizacji I ramy.
Dlaczego są tak wysokie zarobki w spółkach miejskich przy tak tragicznych kompetencjach min. ZDM czy PIM? Projekt powinien być realizowany przy jak najmniejszym obciążeniu ruchu a start prac jest zapowiedziany na okres wzmożonego ruchu samochodowego i kapryśnej pogody
Inwestycja jest konieczna, gdyż konstrukcja mostu jest w złym stanie technicznym, zniszczone są nawierzchnie jezdni i chodników. Most zostanie rozebrany i wybudowany na nowo, będzie to bezpieczna i solidna konstrukcja. Całkowicie przebudowany zostanie przystanek Katedra i dojazdy do mostu. Tak szeroki zakres prac sprawia, że nie ma możliwości realizacji prac tylko wtedy, gdy ruch jest mniejszy.
Termin rozpoczęcia prac wynika m.in. z przebiegu postępowania przetargowego, a także koordynacji z innymi inwestycjami (wymiana nawierzchni ul. Warszawskiej). Przekazanie placu budowy i rozpoczęcie prac planowane jest na wrzesień. Najpierw jednak wykonawca realizował będzie prace przygotowawcze, w ramach których zajmie się m.in. badaniami archeologicznymi, budową przewiązek umożliwiających przejazd przez torowisko tramwajowe, wprowadzeniem odpowiedniego oznakowania i zmianami w zakresie sterowania sygnalizacją świetlną na najbliższych skrzyżowaniach. Konieczne będzie też przeniesienie infrastruktury z mostu i wykonanie przewiertów pod rzeką, a także demontaż sieci trakcyjnej, co pozwoli przejść do robót związanych rozbiórką obiektu. Będziemy z wyprzedzeniem informować o wszelkich zmianach wynikających z prac przygotowawczych, a później związanych z przełożeniem całego ruchu dwukierunkowego na jezdnię południową.