Kierowcy jadący ul. Hetmańską, między rondami Starołęka i Żegrze, wkrótce przejadą wyremontowaną częścią wiaduktu nad ul. Wagrowską. Prace budowlane przeniosą się na nitkę południową, po której do tej pory odbywał się przejazd w obu kierunkach. Oznacza to zmiany dla kierowców – w nocy z 7 na 8 lutego to nitka północna przejmie cały ruch.
- Inwestycja polega na koniecznej naprawie podpór wiaduktu nad ul. Wagrowską, a także dylatacji. Dzięki tym pracom zachowana zostanie nośność. Najwięcej dzieje się więc pod obiektem, gdzie m.in. wybudowane zostały nowe podpory pierwszego wiaduktu. Aby utrudnienia dla kierowców były najmniej dotkliwe, prace podzielone zostały na dwa etapy, co pozwoliło na utrzymanie przejazdu w obu kierunkach między rondami Starołęka i Żegrze – wskazuje Tomasz Płóciniczak, wiceprezes spółki Poznańskie Inwestycje Miejskie.
Zmiany w organizacji ruchu będą wprowadzane w nocy z 7 na 8 lutego (z piątku na sobotę). Wtedy to wyłączona z ruchu zostanie jezdnia południowa, a przejazd po jednym pasie w obu kierunkach będzie możliwy północną częścią, tj. od strony os. Armii Krajowej. Analogicznie do pierwszego etapu remontu, kierowcy poruszający się ul. Hetmańską dostaną się na drugą jezdnię przewiązkami, czyli tymczasowymi przejazdami przez torowisko tramwajowe znajdującymi się po obu stronach wiaduktu. W dalszym ciągu należy zachować szczególną ostrożność przy pokonywaniu torowiska i bezwzględnie ustępować tramwajom. Ze względów bezpieczeństwa w rejonie prac nadal będzie obowiązywało ograniczenie prędkości do 40 km na godz. Prosimy o zachowanie ostrożności i zwracanie uwagi na oznakowanie.
W dalszym ciągu wyłączona z ruchu samochodowego pozostanie ul. Wagrowska bezpośrednio pod wiaduktem. Objazd zalecany jest pozostałym odcinkiem ul. Wagrowskiej, tj. na rondzie po stronie nowych osiedli należy skręcić w lewo i jechać wzdłuż ul. Hetmańskiej. Wyjazd w stronę ronda Żegrze możliwy będzie przy parkingu typu Park&Ride, natomiast do ronda Starołęka można dojechać ul. Wagrowską i następnie Starołęcką.
Piesi i rowerzyści nadal będą mogli poruszać się pod wiaduktem, funkcjonujący tam aktualnie ciąg zostanie zachowany.
Podobnie jak w przypadku północnej części wiaduktu, remont podpór południowej musi zostać przeprowadzony przy odpowiednich zabezpieczeniach. Przed przystąpieniem do naprawy konstrukcja przęseł zostanie oparta na tymczasowych podporach. W trakcie robót wiadukt zostanie więc nieznacznie uniesiony.
Modernizacja podpór sprawi, że wiadukt nad ul. Wagrowską przez kolejne lata będzie bezpiecznie służył użytkownikom. Konieczność naprawy wykazała ekspertyza techniczna stanu podpór i dźwigarów głównych wiaduktu opracowana w 2022 r. Sam wiadukt został wybudowany na początku lat osiemdziesiątych ubiegłego wieku. W wypadku zaniechania naprawy podpór, nośność wiaduktu uległaby w ciągu kilku lat obniżeniu poniżej dopuszczalnego poziomu. Remont jest niezbędny i obejmuje wszystkie konieczne prace wraz z wymianą dylatacji.
Zakończenie prac przewidziane jest na III kwartał bieżącego roku.