Dlaczego przez cztery lata nie odbywały się konsultacje społeczne dotyczące projektu budowy trasy tramwajowej w ul. Ratajczaka?
Konsultacje przeprowadzono w roku 2020 w oparciu o przepisy Ustawy o samorządzie gminnym oraz Uchwałę Rady Miasta Poznania w sprawie zasad i trybu przeprowadzania konsultacji społecznych na terenie Miasta Poznania. Nie przeprowadza się konsultacji społecznych wielokrotnie w jednym temacie, jeśli plan realizacji inwestycji pozostaje cały czas niezmienny. Taka sytuacja ma miejsce w tym wypadku. Od roku 2020 nie nastąpiły żadne zmiany w realizacji tego przedsięwzięcia, dlatego wnioski uzyskane podczas konsultacji cały czas obowiązują, są ważne i aktualne.
Gdzie można zobaczyć protokół z dotyczących inwestycji konsultacji społecznych z 2020 r.?
Protokół z konsultacji społecznych jest załącznikiem do informacji opublikowanej na stronie Urzędu Miasta Poznania - www.poznan.pl. Link do w.w. informacji: https://www.poznan.pl/mim/main/raport-z-konsultacji-spolecznych-w-sprawi... . Pod tym adresem dostępne są również odpowiedzi projektantów i jednostek miejskich na zgłoszone w trakcie konsultacji uwagi i sugestie mieszkańców. Protokół z konsultacji społecznych jest również dostępny w zakładce "Dokumenty do pobrania".
Na jakiej podstawie podjęto decyzję o budowie dwóch nitek tramwaju w ul. Ratajczaka, biorąc pod uwagę, że w ul. Towarowej jest jedna?
Decyzję podjęto na podstawie kolejnych, uchwalonych przez Radę Miasta Poznania dokumentów planistycznych - Studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego miasta Poznania (SUiKZP). Planowana trasa tramwajowa w ciągu ul. Ratajczaka pojawia się już w Planie ogólnego zagospodarowania przestrzennego miasta Poznania w 1994 roku, a następnie, w kolejnych uchwalanych przez Radę Miasta Poznania SUiKZP, jej przebieg został konsekwentnie osadzony w lokalnym planowaniu strategicznym. Pierwotnie, wraz z realizacją trasy tramwajowej „Ratajczaka”, zakładano równoczesną likwidację torowisk w ul. Górna Wilda oraz Strzeleckiej, natomiast z biegiem czasu, wraz z zachodzącymi zmianami przestrzenno-środowiskowo-społecznymi, dostrzeżono potrzebę równoległego funkcjonowania wszystkich ww. tras miejskiej komunikacji szynowej, co dotyczy także istniejącego (przebudowanego niedawno) torowiska w ul. Towarowej i m.in. w SUiKZP z 2014 roku zapisano, iż nie przewiduje się likwidacji istniejących torowisk, które mogą „być wykorzystywane do celów technologicznych lub organizacji przewozów”.
Przeprowadzenie tej inwestycji jest związane też z realizacją uchwalonej przez Radę Miasta „Polityki transportowej miasta Poznania”, powstałej w oparciu o zasadę zrównoważonego transportu. Wynika to również z realizacji trwającego Zintegrowanego Programu Rozwoju i Odnowy Śródmieścia Poznania na lata 2014-2030. Należy wskazać, że celem wykonania remontu ulicy Ratajczaka i wprowadzenia w niej ruchu tramwajowego jest poprawa płynności komunikacji drogowej i stworzenie warunków do uspokojenia ruchu w śródmieściu, czyli zmniejszenia transportu samochodowego. Konsekwencją tego będzie stworzenie większej przestrzeni dla pieszych, rowerzystów oraz zwiększenia efektywności systemu komunikacyjnego dla miasta w oparciu właśnie o transport zbiorowy, co ściśle wiąże się m.in. z modernizacją i rozbudową sieci tramwajowej w ramach Programu Centrum.
Dlaczego miasto nie liczy się z przedsiębiorcami i planuje zamknąć kolejną ulicę w centrum na dwa lata?
Czasowe zamknięcie ulicy Ratajczaka nie jest celem, a będzie wynikiem jej zaplanowanej przebudowy. Prace w mocno zurbanizowanym śródmieściu zawsze wiążą się z utrudnieniami dotykającymi mieszkańców, przedsiębiorców i uczestników ruchu. Wykonawca robót ma obowiązek je minimalizować. Celem inwestycji jest poprawa jakości, funkcjonowania, a także dostępności osób z niepełnosprawnościami do infrastruktury komunikacyjnej Poznania oraz usprawnienie przejazdu transportem zbiorowym w mieście. Chodzi przede wszystkim o lepsze skomunikowanie skrajnych obszarów funkcjonalnych miasta, szczególnie na osi komunikacyjnej północ – południe. W efekcie zaplanowanych prac przebudowany obszar będzie bardziej dostępny dla ruchu pieszo-rowerowego, ponieważ powstaną nowe chodniki, ścieżki rowerowe, a ponadto wprowadzona zostanie w tym rejonie strefa zamieszkania, która stworzy miejsce uprzywilejowane dla niechronionych uczestników ruchu drogowego.
Jakie są planowane działania, by odciążyć przedsiębiorców?
Działania mające na celu wsparcie przedsiębiorców działających w rejonie ul. Ratajczaka będą uzależnione od bieżących potrzeb wynikających z etapów prowadzonych prac. Rozwiązania te będą są opracowywane i będą przedstawione osobom prowadzącym działalność gospodarczą przy ulicy Ratajczaka na spotkaniu, które zaplanowano na 6 lutego 2025 r.
Czy remont na odcinku od ul. Św. Marcin do ul. Taczaka rozpocznie się po sezonie ogródkowym?
Rozpoczęcie prac jest uzależnione od terminu podpisania umowy z wybranym w postępowaniu przetargowym wykonawcą. To z kolei jest zależne od przebiegu postępowania przetargowego i reżimów Prawa Zamówień Publicznych. Szacuje się, że początek prac nastąpi w okresie wakacyjnym, ale działalność ogródków będzie możliwa do końca września 2025 r.
Czy będzie możliwość organizacji punktów lub stref gastronomicznych dla przedsiębiorców z ul. Ratajczaka podczas wydarzeń takich jak 11 listopada czy Betlejem Poznańskie?
Z uwagi na warunki terenowe i potrzebę zapewnienia ciągów pieszych na stosunkowo wąskiej ulicy Ratajczaka w trakcie zaplanowanych prac, które wymagają wykopów, obecnie nie przewiduje się wygospodarowania dodatkowego miejsca na takie punkty.
Ile przewiduje się kopert dla dostawców?
W ciągu ul. Ratajczaka, na odcinku od ul. Św. Marcin do skrzyżowania z ulicami Ogrodową i Powstańców Wlkp., przewidziano dwie koperty dla dostaw.
Czy będzie zostanie zachowana możliwość dojazdu do posesji? (np. w celu wniesienia ciężkich przedmiotów)
Dojazd taki przewiduje się wszędzie tam, gdzie będzie to możliwe. Należy wziąć pod uwagę, że przy stosunkowo niewielkiej szerokości ulicy wybrany w postępowaniu przetargowym wykonawca będzie musiał dostosować czasową organizację ruchu do tych warunków przy uwzględnieniu szerokiego zakresu robót, które ma do wykonania. Przewiduje się, aby wykonawca w ramach czasowej organizacji ruchu wyznaczył miejsca, z których można byłoby zapewnić dostawy do posesji z ograniczoną dostępnością.
Czy ciągi piesze do lokali będą zachowane?
Przewiduje się, że ciągi dla pieszych przez teren budowy w czasie prowadzenia prac będą zachowane.
Czy będzie możliwość dostaw dla samochód powyżej 12 t do Starego Browaru?
W wytycznych dla wykonawcy, który będzie projektować, uzgadniać i wdrażać czasową organizację ruchu, wskazano na potrzebę utrzymania dostępności dla dostaw do Starego Browaru. Należy się jednak spodziewać, że - podobnie jak przy realizacji innych inwestycji - z przyczyn technologicznych mogą występować chwilowe utrudnienia, o których wykonawca będzie musiał uprzedzać.
Czy będzie utrzymany dojazd dla klientów do Starego Browaru?
Zgodnie z wytycznymi dla przyszłego wykonawcy zamieszczonymi w Specyfikacji Warunków Zamówienia, w ramach opracowanej przez niego czasowej organizacji ruchu musi zostać utrzymany dojazd klientów do Starego Browaru.
Jak i do kiedy można wprowadzić zmiany w dokumentacji projektowej?
Na obecnym etapie zaawansowania procesu inwestycyjnego nie przewiduje się wprowadzania zmian projektowych, które by rzutowały na uzyskane decyzje administracyjne, umożliwiające wykonanie planowych robót budowlanych. Zgodnie z deklaracjami podczas spotkania 10.12.2024 r., wprowadzone w strukturę ulicy nowe rozwiązania projektowe są i będą na bieżąco monitorowane m.in. przez służby Miejskiego Inżyniera Ruchu i ZDM np. w zakresie modyfikacji i korekt założeń organizacji ruchu w związku z ewentualnym obciążeniem sieci drogowej w sąsiedztwie inwestycji.
Czy istnieje możliwość wprowadzenia zapisu o zachowaniu istniejącej zieleni?
Odpowiednie wymogi dotyczące zieleni wpisano w umowę z przyszłym wykonawcą. Roślinność znajdującą się w najbliższym otoczeniu terenu budowy wykonawca będzie zobowiązany zabezpieczyć.
Dlaczego PIM złożył wniosek o wycinkę drzew w ul. Ratajczaka?
Złożono taki wniosek, ponieważ taki obowiązek nakłada Ustawa o Ochronie Przyrody. Założenia projektowe dla tej inwestycji, dla których wydano niezbędne decyzje administracyjne, są w zgodzie z wydaną decyzją środowiskową. Projekt był przedmiotem wielomiesięcznych uzgodnień z odpowiednimi jednostkami miejskimi, a wypracowane rozwiązania projektowe są wynikiem kompromisu wielu branż oraz gestorów sieci. Zgodnie z przyjętymi założeniami do przesadzenia zostanie zakwalifikowana jak największa liczba drzew, które na mocno zurbanizowanym terenie kolidują z realizacją inwestycji. Część z nich zmieni swoją lokalizację w obrębie inwestycji, a niektóre z nich znajdą ją poza jej terenem. Zgodnie z uwarunkowaniami terenowymi, na obszarze planowanej inwestycji zostaną również dosadzone nowe drzewa. W efekcie realizacji tego zadania na ul. Ratajczaka będzie rosło więcej drzew niż obecnie.
Kiedy jest planowane rozpoczęcie prac i jak długo one potrwają?
Rozpoczęcie prac jest uzależnione od terminu podpisania umowy z wykonawcą wybranym w postępowaniu przetargowym. To z kolei jest zależne od przebiegu postępowania przetargowego i reżimów Prawa Zamówień Publicznych. Szacuje się, że początek prac nastąpi w okresie wakacyjnym. Termin umowny realizacji inwestycji to 2 lata od podpisania umowy.
Czy jest możliwość zagwarantowania etapowania prac, by rozpocząć prace od węzła Wierzbięcice, kontynuując je w kierunku ul. Św. Marcin?
W pierwszej kolejności przyszły wykonawca będzie skupiał się na pracach na węźle Wierzbięcice – Matyi. Kamienie milowe przewidziane w umowie są tak skonstruowane, aby prace na tym węźle zakończyły się w pierwszej kolejności. Równolegle jednak przyszły wykonawca będzie prowadzić prace na pozostałych odcinkach według harmonogramu, który będzie zobowiązany przedstawić po podpisaniu umowy. Obecnie przewiduje się, że - z uwagi na zagłębienie i spadki istniejącego kanału ogólnospławnego (spadek z kierunku Wierzbięcic do Centrum) - przyszły wykonawca na początkowym etapie prac będzie musiał rozpocząć roboty również w rejonie ul.Taczaka.
Czy ze strony Miasta będzie odpowiedzi nadzór? Podczas prac na PC – 2.3 i 2.4 nie liczyły się uwagi mieszkańców, nie informowano z wyprzedzeniem o włączeniach.
W październiku 2024 r. zawarto umowę z Inżynierem Kontraktu, który będzie pełnić nadzór inwestorski nad realizacją zadania. W przypadku uwag czy niedogodności wywołanych działaniem przyszłego wykonawcy, prosimy zgłaszać ten fakt niezwłocznie Spółce PIM.
Jak będzie wyglądała sytuacja z wywozem śmieci podczas remontu?
Sposób wywozu odpadów w czasie realizacji inwestycji musi zostać przewidziany w opracowanej przez przyszłego wykonawcę czasowej organizacji ruchu.
Czy w związku z budową trasy tramwajowej w ul. Ratajczaka przewiduje się wstrzymanie ruchu tramwajowego w ul. Strzeleckiej?
Projekt nie zakłada rezygnacji z ruchu tramwajowego w ulicy Strzeleckiej.
Czy można zobowiązać wykonawcę do utrzymania bezpiecznych ciągów pieszych w szczególności w pobliżu szkoły?
Zgodnie z wytycznymi do czasowej organizacji ruchu, zamieszczonych w Specyfikacji Warunków Zamówienia, przyszły wykonawca musi zapewnić bezpieczne, odpowiednio oznakowane ciągi piesze.
Czy jest możliwość wykonywania prac bez nadmiernego zapylenia i hałasu w szczególności przy szkole?
Na ten aspekt realizacji prac zostanie zwrócona uwaga w Specyfikacji Warunków Zamówienia w postępowaniu przetargowym.
Czy można koordynować prace wykonawców sieci?
Za prace na budowie i koordynację międzybranżową odpowiada kierownik budowy.
Jaki jest cel budowy tramwaju na odcinku 500 m, skoro taką odległość można pokonać pieszo?
Celem budowy trasy tramwajowej w ul. Ratajczaka nie jest zastąpienie ruchu pieszego tramwajowym. Wprowadzenie linii tramwajowej na tym odcinku ma na celu usprawnienie transportu publicznego poprzez skomunikowanie leżących skrajnie obszarów funkcjonalnych miasta (szczególnie na osi północ – południe) oraz wzrost dostępności komunikacji publicznej dla osób z niepełnosprawnościami. Ponadto, poprzez wprowadzenie strefy zamieszkania, inwestycja ma na celu poprawę jakości przestrzeni publicznej w tym rejonie oraz uprzywilejowanie tego obszaru dla ruchu pieszego i rowerowego.
Jakie korzyści płyną z wybudowania linii tramwajowej w ul. Ratajczaka?
Celem i jednocześnie korzyścią płynącą z inwestycji jest przede wszystkim skrócenie czasu podróży pasażerów publicznego transportu zbiorowego z kierunku południowego (Dębiec, Wilda) do ścisłego centrum miasta, wzrost funkcjonalności oraz elastyczności sieci tramwajowej, a także „uspołecznienie” przestrzeni ul. Ratajczaka poprzez trwający proces rewitalizacji śródmieścia Poznania, w tym m.in. uspokojenia ruchu kołowego i wzrostu bezpieczeństwa niechronionych uczestników ruchu drogowego, co ma również pozytywny wymiar środowiskowo-ekonomiczny. Nie można oceniać celowości budowy tej trasy wyłącznie w kontekście samego odcinka, na którym powstanie, gdyż istotną korzyścią jest także stworzenie nowej osi komunikacyjnej na kierunku północ-południe. Będzie ona istotna nie tylko w ramach obecnej sieci połączeń, ale także będzie miała znaczenie w przyszłości, np. po realizacji kolejnych zamierzeń inwestycyjnych, wśród których może być budowa trasy tramwajowej od Zawad do ul.Głównej czy budowa trasy tramwajowej do os. Kopernika.
Czy dzięki przebudowie do centrum wprowadzi się więcej mieszkańców?
Decyzję o zamieszkaniu w centrum podejmują sami zainteresowani i wynika ona z większej liczby czynników. Jednym z nich są dobrze zaplanowane i funkcjonalne rozwiązania transportowe. W wielu miastach obserwuje się, że mogą one pozytywnie wpływać na decyzje o wyborze lokalizacji zamieszkania, więc również na wzrost liczby mieszkańców takich obszarów. Poprawa jakości i dostępności transportu publicznego, w tym budowa nowej trasy tramwajowej w ul. Ratajczaka, niewątpliwie przyczynia się do podniesienia komfortu życia mieszkańców w tej okolicy. Takie inwestycje poprawiają mobilność w centrum miasta, ograniczają zależność od transportu indywidualnego oraz zwiększają atrakcyjność tej części miasta jako miejsca do życia i pracy.
O ile zostaną zmniejszone chodniki w ul. Ratajczaka? Jaka szerokość będą miały chodniki w ul. Ratajczaka?
Szerokość chodników na ul. Ratajczaka nie zostanie pomniejszona a poszerzona, w szczególności na odcinku pomiędzy ul. Św. Marcin, Ogrodową i Powstańców Wielkopolskich, gdzie miejsca parkowania pod kątem 45 stopni zastąpią miejsca parkowania równoległego. Planowana szerokość chodnika jest zmienna i zawiera się w przedziale od 2,0 m do 8,5 m.
Ile będzie miejsc parkingowych?
Na przebudowywanym odcinku ul. Ratajczaka zaprojektowano łącznie 18 miejsc postojowych. (w tym 2 dla osób z niepełnosprawnościami). Lokalizacja i liczba miejsc postojowych jest zgodna z zapisami Decyzji o Środowiskowych Uwarunkowaniach, wydanej na potrzeby tej inwestycji. Poza wyznaczonymi miejscami postojowymi, w związku z funkcjonującymi w tym rejonie punktami usługowymi, zaproponowano także lokalizację dwóch miejsc dla rozładunku towarów, dostaw, bieżącej obsługi kurierskiej itp. Redukcja miejsc postojowych w stosunku do stanu istniejącego jest wynikiem istotnych aspektów, związanych z założeniami inwestycyjnymi Są to m.in. uspokojenie ruchu tranzytowego przez ulicę Ratajczaka i ukierunkowanie rozwiązań na propagowanie transportu niskoemisyjnego, ograniczenie indywidualnego ruchu samochodowego na rzecz transportu publicznego i – co za tym idzie - emisji spalin oraz uporządkowanie systemu parkowania. Celem jest również zapewnienie bezpiecznej przestrzeni dla zwiększonego ruchu pieszego i rowerowego m.in. ze względu na zapewnienie widoczności w obrębie skrzyżowań i miejsc postojowych.W efekcie powstanie przyjazna i estetyczna przestrzeni dla przechodniów, bardziej atrakcyjna pod względem rozwiązań małej architektury i zieleni, która zostanie ujednolicona, a jej liczba - zwiększona.
Ile będzie kopert z miejscami dla osób z niepełnosprawnością?
Zaprojektowano dwa miejsca postojowe dla pojazdów osób z niepełnosprawnościami. Liczba tych miejsc wynika z ogólnych zasad i przyjętej proporcji w stosunku do wszystkich miejsc postojowych. Zaprojektowane miejsca postojowe nie są obszarami dedykowanymi wyłącznie dla mieszkańców ul. Ratajczaka. Będą wykonane w pasie drogi publicznej, dostępnej dla ogółu uczestników ruchu, którzy będą mogli z nich korzystać w trybie rotacyjnym. Celem zarządcy ruchu drogowego jest zapewnienie odpowiedniego komfortu i poziomu podróżowania (w tym oczywiście także możliwości postojowych). Zapewnienie podstawowych potrzeb parkingowych czy wręcz stref garażowania pojazdów dla mieszkańców poszczególnych budynków spoczywają na właścicielu posesji i nie mogą być w pełni scedowane na zarządcę drogi publicznej.
Czy będą zabezpieczone interesy osób z niepełnosprawnością i mieszkańców w sprawie miejsc parkingowych?
Wyznaczenie miejsc postojowych dla osób z niepełnosprawnościami może podlegać modyfikacji na etapie realizacji inwestycji np. poprzez przesunięcie w inne miejsce, w zamian za miejsce ogólnodostępne. Kwestia możliwości realizacji takich potrzeb jest do ewentualnego uzgodnienia pomiędzy Radą Osiedla i projektantem.
Z jaką prędkością będzie poruszać się tramwaj w ul. Ratajczaka?
Tramwaj poruszający się ulicą Ratajczaka podlega tym samym przepisom o ruchu drogowym, jak pozostali uczestnicy ruchu. W zatwierdzonej organizacji ruchu dla projektowanego odcinka ulicy dopuszczono prędkość do 30km/h.
Na jakim poziomie będzie hałas generowany przez tramwaje?
Zgodnie z Decyzją o Środowiskowych Uwarunkowaniach, uwzględniono hałas generowany łącznie przez ruch tramwajowy i kołowy na poziomie 64 dB w dzień i 58 dB w nocy. Wskazania te mieszczą się w dopuszczalnym poziomie hałasu, przewidzianym w rozporządzeniu ministra środowiska.
Czy drgania wywołane przez prace, a później przez tramwaje, zagrażają starym kamienicom zawaleniem?
Projektowana linia tramwajowa i przyjęte rozwiązania związane z nawierzchnią torową zapewniają odpowiedni poziom tłumienia drgań, powodowanych przejeżdżającymi pojazdami szynowymi. Zastosowany jest podwójny system ochrony przed wibracjami tj. poprzez bezpośrednią obudowę szyny tramwajowej materiałami izolacyjnym oraz poprzez zastosowanie dodatkowych mat wibroizolacyjnych w podbudowie torowiska. Przyjęte rozwiązania projektowe oraz aktualny nowoczesny tabor tramwajowy w pełni zabezpieczają bezpieczeństwo istniejących budynków. W trakcie realizacji robót budowanych nie przewiduje się wprowadzenia sprzętu i maszyn powodujących nadmierne drgania. Użyty sprzęt i maszyny budowlane, będące w gestii wykonawcy robót, będą odpowiadać specyfice prowadzonych prac oraz lokalizacji inwestycji.
Czy jest możliwość budowy zielonego torowiska, by zniwelować drgania?
Zaakceptowany projekt nie przewiduje zielonego torowiska. Pod płytami zostaną zainstalowane tłumiące wstrząsy, drgania i wibracje maty wibroizolacyjne, które spełniają wszelkie wymagane parametry.
Jakie oświetlenie będzie znajdować się w ul. Ratajczaka?
Projekt oświetlenia ulicy Ratajczaka obejmuje montaż opraw oświetleniowych na słupach trakcyjno-oświetleniowych oraz budowę słupów oświetleniowych wraz z oprawami oświetleniowymi w technologii LED, a także montaż opraw doziemnych do oświetlenia drzew. W ramach zadania zaprojektowano słupy trakcyjno-oświetleniowe o wysokości 9,3 m, 10,3 m oraz 11,3 m oraz słupy oświetleniowe o wysokości 9,3 m i 11,3 m, na których będą montowane moduły oświetleniowe oraz oprawy drogowe na wysięgnikach pojedynczych o długości 1 m i podwójnych o długości 2 m.
Czy nowe lampy nie będą świecić prosto do mieszkań?
Rozmieszczenie projektowanych lamp uwzględnia lokalizację budynków i okien. Projekt oświetlenie ulicznego stanowi kompilację wymogów zapewnienia odpowiedniego oświetlenia nawierzchni ulicy i przestrzeni komunikacyjnej, jak również zminimalizowania obciążeń dla mieszkańców. Trzeba jednak mieć na uwadze, że obszar inwestycji położny jest w ścisłej zabudowie śródmiejskiej. Z tej lokalizacji wynikają odpowiednie uwarunkowania funkcjonalne.
Podmiot realizujący roboty budowlane będzie zobowiązany do wykonania pomiarów fotometrycznych po dokonaniu instalacji opraw oraz nasadzeniach drzew i krzewów, by parametry świetlne zostały wyregulowane w warunkach rzeczywistych i zapewniły uzyskanie wymagań oświetleniowych. Oprawy oświetleniowe będą wyposażone w programowany zasilacz i interfejs umożliwiający płynną regulację natężenia oświetlenia w zakresie 10-100% oraz pozwalający na zaprogramowanie godzin redukcji natężenia oświetlenia.
Czy nowe lampy będą powodować duże zanieczyszczenie światłem?
W dokumentacji projektowej przyjęto zastosowanie oświetlenia ulicznego w normatywnym zakresie natężenia. Dobór wymagań oświetleniowych został dokonany na podstawie normy PN-EN 13201-(1-5):2016-3 oraz wytycznych Zarządu Dróg Miejskich w Poznaniu pn. „Wymagania stawiane nowoprojektowanemu oświetleniu dróg oraz przejść dla pieszych w mieście Poznaniu – wytyczne dla projektanta”, a także w ścisłej współpracy i pod nadzorem Inspektora Wydziału Utrzymania Infrastruktury Drogowej ZDM Poznań.
Czy w ul. Ratajczaka planowana jest droga dla rowerów?
Tak, wzdłuż ulicy Ratajczaka jest przewidziana droga dla rowerów o szerokości 1,50 m, w formie kontrapasu. W rejonie ul.Niezłomnych i węzła Wierzbięcice-Matyi przewidziano dwukierunkowe drogi dla rowerów.
Czy będą wskazane osoby do kontaktu z ramienia PIM, UMP i wykonawcy?
Tak, zostaną oddelegowane takie osoby.
Czy będzie dedykowany e-mail do kontaktu dla mieszkańców?
Tak, ze spółki PIM zostanie dodatkowo oddelegowana osoba do kontaktu za pośrednictwem poczty elektronicznej (ratajczaka@pim.poznan.pl).
Czy na inwestycji pojawią się tablice informacyjne, na których znajdą się informacje o etapie prac, planowanych przesunięciach terminowych i wyłączeniach prądu/wody?
Podobnie jak przy realizacji innych etapów Programu Centrum, również w przypadku tej inwestycji, przyszły wykonawca będzie zobowiązany do powiadamiania o utrudnieniach czy wyłączeniach prądu/wody za pośrednictwem m.in. komunikatów rozwieszanych na drzwiach wejściowych nieruchomości lub bezpośredniego kontaktu z przedstawicielami tych nieruchomości.
Jakie są możliwości informowania mieszkańców z wyprzedzeniem o utrudnieniach związanych z pracami?
Na kolejnym spotkaniu z mieszkańcami zostanie omówiona strategia i możliwości przekazywania informacji. Przewiduje się komunikaty na specjalnej zakładce na stronie internetowej spółki PIM.
Czy zostanie utrzymany zakaz skrętu z ul. Św. Marcin w ul. Ratajczaka?
Zgodnie z zatwierdzonym projektem stałej organizacji ruchu, taki zakaz jest przewidziany,
Czy w ul. Ratajczaka znajdą się progi zwalniające?
W ciągu ulicy Ratajczaka nie przewiduje się dodatkowych progów zwalniających. Przyjęta geometria pasa ruchu oraz projektowane elementy ulicy w sposób naturalny spowalniają ruch w głównym ciągu komunikacyjnym. Ponadto zastosowano rozwiązanie tzw. wyniesionego skrzyżowania z ul. Ogrodową, co jest kolejnym elementem poprawy bezpieczeństwa ruchu na tym obszarze.
Czy inwestycja będzie finansowana z zaciągniętych przez Miasto kredytów?
Miasto planuje posiłkować się kredytem inwestycyjnym z Europejskiego Banku Inwestycyjnego na sfinansowanie części niekwalifikowanej inwestycji.
Jaka kwota z budżetu Miasta zostanie przekazana na przebudowę ul. Ratajczaka?
Koszt II fazy inwestycji obejmującej odcinek od ul. Święty Marcin do skrzyżowania z ul. Matyi i Wierzbięcice wyniesie 180 000 000,00 zł, z czego 100 000 000,00 zł zostanie opłacone z Programu FENIKS, a wkład własny Miasta wyniesie 80 mln zł pomniejszony o podatek VAT, który będzie podlegał odliczeniu w 100%.