Wiadukt na Golęcinie ma już pierwszą warstwę asfaltu

Coraz bardziej zaawansowane są prace na budowie wiaduktów, dzięki którym będzie można wygodnie przejechać ulicami Golęcińską i Lutycką nad linią kolejową łączącą Poznań z Piłą. Wraz z budową bezkolizyjnych przejazdów nad torami zmienia się okoliczny układ drogowy.

WIĘCEJ ZDJĘĆ

- Na wielkim placu budowy w północno-zachodniej części Poznania coraz bliżej do zakończenia kolejnego etapu prac. Roboty przebiegają sprawnie i nowy wiadukt w ciągu ul. Golęcińskiej pokrywany jest już nawierzchnią. Oznacza to, że prace, a wraz z nimi problemy komunikacyjne mieszkańców tej części miasta, dobiegają powoli końca – mówi Jacek Jaśkowiak, prezydent Poznania.

W okolicy wiaduktu, na którym właśnie rozpoczęły się próby obciążeniowe, diametralnie zmienia się układ drogowy.

- Wraz z wykonawcą dokładamy wszelkich starań, by wiadukt w ciągu ul. Golęcińskiej był  dostępny dla kierowców już w czerwcu. Trwają prace nad dojazdami do niego, m.in. w rejonie jednostki wojskowej na Golęcinie. Dobrze widoczne jest tam nowe rondo, które łączy ul. Golęcińską, Podolańską i Wojska Polskiego. Prowadząca do wiaduktu ul. Golęcińska została nieco przesunięta w stosunku do dawnego śladu. Na drodze tej wykonane zostały już podstawowe prace nawierzchniowe – mówi Marcin Gołek, wiceprezes spółki Poznańskie Inwestycje Miejskie.

Więcej pracy wymaga bardziej skomplikowany wiadukt w ciągu ul. Lutyckiej. Przejedziemy nim nie tylko nad torami kolejowymi, ale też nad ul. Podolańską. Ponadto, równolegle do konstrukcji drogowej nad torami, powstaje tam przeprawa dla pieszych i rowerzystów. Trwają prace nad dojazdami do tego wiaduktu, dobrze widoczne są nowe nasypy. Wykonawca buduje też ekrany dźwiękochłonne, które ograniczą hałas dobiegający z ul. Lutyckiej do najbliższych zabudowań.

Kontynuowane są prace związane z infrastrukturą drogową na pozostałych ulicach wchodzących w zakres inwestycji. Niemal gotowa jest ul. Podolańska między wiaduktami, a także przedłużenie tej ulicy w rejonie ul. Szczawnickiej. W rejonie ulic Druskienickiej, Szczawnickiej i przedłużenia Podolańskiej zlikwidowano niedawno ruch wahadłowy, ponieważ zakończyły się już prace, które musiały być realizowane przy ograniczonym w ten sposób ruchu. W dalszym ciągu nieprzejezdna pozostaje ul. Szczawnicka przy cmentarzu.

Do dyspozycji mieszkańców jest też przebudowane rondo u zbiegu ul. Koszalińskiej i Literackiej. Przed rozpoczęciem prac na tym skrzyżowaniu funkcjonowało rondo wyznaczone oznakowaniem i niewielką wyspą, co doraźnie usprawniło przejazd w tym miejscu. Dzięki przebudowie zyskało ono docelowy wygląd i zostało uzupełnione o infrastrukturę dla pieszych i rowerzystów.

Zakończenie wszystkich prac przewidzianych w ramach całej inwestycji planowane jest na IV kwartał 2025 r. Powstające wiadukty nad torami mają usprawnić komunikację w północno-zachodniej części Poznania, w tym na drodze krajowej nr 92. Ważne jest też uzupełnienie infrastruktury pieszo-rowerowej. Przedsięwzięcie realizowane jest przy współpracy ze spółką PKP Polskie Linie Kolejowe.

 

Autor: Paulina Nowicka
Data utworzenia: 28.05.2025
Osoba publikująca: Jacek Łakomy
Data publikacji: 28.05.2025 - 08:15
Aktualizacja: Łukasz Dolata
Data aktualizacji: 28.05.2025 - 10:48