W poniedziałek wyremontowanym torowiskiem na Górnym Tarasie Rataj przejechały testowo wszystkie typy tramwajów, które w swoim taborze posiada poznańskie MPK. Po raz pierwszy z udziałem w ruchu tramwajów testowano również sygnalizację świetlną na rondzie Żegrze. Próby, w których brali udział m.in. zastępca prezydenta Poznania, Mariusz Wiśniewski oraz wiceprezes spółki Poznańskie Inwestycje Miejskie, Grzegorz Bubula, wypadły pomyślnie. W protokole z ich prowadzenia nie zapisano żadnych uwag.
Prace związane z przebudową odcinka trasy tramwajowej na Górnym Tarasie Rataj od os. Lecha do ronda Żegrze dobiegają końca. Zakończono już przebudowę sieci podziemnych oraz budowę chodników i ścieżek rowerowych z wyjątkiem rejonu skrzyżowania ulic Żegrze – Kurlandzka, gdzie chodnik zostanie dokończony po remoncie nawierzchni realizowanym przez ZDM.
Prowadzone są jeszcze prace odtworzeniowe, wypełnianie nowego torowiska, ułożonego na całej długości remontowanego odcinka. W zależności od lokalizacji używa się do tego płyt betonowych, kruszywa bądź mat z rozchodnika. Nasadzana jest zieleń i montowane są elementy małej architektury.
Dzięki zastosowanej technologii na całym odcinku przebudowywanej trasy, która będzie dostępna dla osób z niepełnosprawnościami, znacznie poprawi się komfort podróżowania. Przejazdy tramwajów na tym odcinku będą generowały mniejszą emisję hałasu i drgań.
Poprawić ma się również bezpieczeństwo wszystkich uczestników ruchu. Po korekcie oprogramowania i poniedziałkowych testach sygnalizacji świetlnej na rondzie Żegrze stwierdzono, że działa ona prawidłowo. Po otwarciu całego ronda i udostępnieniu wszystkich pasów ruchu, jej działanie będzie wciąż monitorowane. Trwają prace związane z przygotowaniem do uruchomienia pozostałych sygnalizacji świetlnych, rozlokowanych w rejonie modernizowanej trasy.
Tramwaje wrócą na stałe na Górny Taras Rataj, gdy zakończą się wszystkie prace pozwalające na uzyskanie pozwolenia na użytkowanie obiektu. Ma to na celu zapewnienie maksymalnego bezpieczeństwa osobom korzystającym z komunikacji publicznej.
- Termin zakończenia robót został zaplanowany na połowę września, ale liczymy, że częściowe pozwolenie na użytkowanie w zakresie torowiska tramwajowego uda się uzyskać wcześniej – wyjaśnia Grzegorz Bubula, wiceprezes zarządu spółki Poznańskie Inwestycje Miejskie.
Przebudowa odcinka od os. Lecha do ronda Żegrze prowadzona jest w ramach zadania „Przebudowa trasy tramwajowej: Kórnicka - os. Lecha – rondo Żegrze wraz z budową odcinka od ronda Żegrze do ul. Unii Lubelskiej”, dofinansowanego ze środków UE w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko 2014-2020.