Położony między rondami Starołęka i Żegrze wiadukt jest mocno eksploatowany przez kierowców poruszających się ruchliwą ul. Hetmańską. Jego podpory wymagają modernizacji ze względu na stan techniczny, głównie znaczny stopień skorodowania betonu i stali zbrojeniowej. W związku z rozpoczęciem prac naprawczych, konieczne są zmiany w organizacji ruchu.
Wiadukt biegnie nad ul. Wagrowską i to właśnie tam rozpoczną się pierwsze prace. Od 16 września (poniedziałek) zmieni się organizacja ruchu na tej ulicy na odcinku bezpośrednio pod wiaduktem. Przewidziane jest tam zawężenie jezdni pomiędzy rondami w ciągu tej ulicy, przy czym przejazd nadal będzie możliwy w obu kierunkach. Po wprowadzeniu zmian wykonawca inwestycji przystąpi do pierwszych prac pod spodem wiaduktu.
W kolejnym etapie planowane są także zmiany na górze wiaduktu, czyli na ul. Hetmańskiej. Dotyczyć będą kierowców poruszających się w obu kierunkach, gdyż przewidziane są tam zawężenia wewnętrznych pasów ruchu. Wtedy to powstaną tzw. przewiązki, czyli przejazdy umożliwiające dojazd przez torowisko tramwajowe na jedną z jezdni. W trakcie robót konieczne bowiem będzie wyłączenie z ruchu odcinka ul. Hetmańskiej na wiadukcie, najpierw nitki północnej. Z tego względu przejazd w obu kierunkach będzie możliwy nitką południową. Po wykonaniu prac przy podporach północnej części, przejmie ona cały ruch i prace przeniosą się na nitkę południową. O dokładnych terminach wprowadzenia zmian będziemy informować.
Remont podpór musi zostać przeprowadzony przy odpowiednich zabezpieczeniach. Przed przystąpieniem do naprawy konstrukcja przęseł zostanie oparta na tymczasowych podporach. W trakcie robót wiadukt zostanie więc nieznacznie uniesiony. Ze względów bezpieczeństwa nie ma więc możliwości utrzymania ruchu drogowego na tej jezdni ul. Hetmańskiej, pod którą prowadzone będą prace. Ponadto ruch oddziaływałby na podpory w czasie wiązania betonu.
Modernizacja jest konieczna, by przez kolejne lata wiadukt nad ul. Wagrowską bezpiecznie służył użytkownikom. Składa się z trzech niezależnych konstrukcji – dwóch estakad drogowych i torowiska tramwajowego. W pierwszej kolejności prace dotyczyć będą części drogowych, ale miasto także ma na uwadze remont wiaduktu tramwajowego.
To, że zbliżająca się naprawa jest konieczna, wykazała ekspertyza techniczna stanu podpór i dźwigarów głównych wiaduktu opracowana w 2022 r. Wiadukt został wybudowany na początku lat osiemdziesiątych ubiegłego wieku, a na początku obecnego przeszedł remont. W przypadku filarów wiaduktu drogowego, zarówno na powierzchni słupów jak i oczepów korzystano w trakcie tego remontu z technologii torkretu, tzw. koszulek betonowych. Z czasem na powierzchni słupów zaczęły występować pęknięcia. W ekspertyzie wskazano na odspojenie się koszulki od korpusu słupów, a pod jej powierzchnią stwierdzono zaawansowaną korozję zbrojenia prętów. W czasie prac przygotowawczych do naprawy podpór zaobserwowano też odspajanie się na całej powierzchni otuliny na górnej krawędzi oczepów.
W wypadku zaniechania przeprowadzenia remontu podpór, nośność wiaduktu uległaby w ciągu kilku lat obniżeniu poniżej dopuszczalnego poziomu. Remont jest niezbędny i obejmuje wszystkie konieczne prace wraz z wymianą dylatacji.