W minioną niedzielę (22 czerwca) trzy pierwsze tramwaje - Tatra, Gamma oraz Beta – przejechały nowym łukiem tramwajowym przy Okrąglaku w ramach jazd próbnych. To ważny krok w modernizacji komunikacji miejskiej w centrum miasta. Nowy łuk pozwoli tramwajom na skręt w prawo z ulicy 27 Grudnia, co otworzy zupełnie nowe możliwości trasowania linii, zwłaszcza w kierunku Garbar, Śródki, mostu Teatralnego oraz ulicy Święty Marcin.
- W trakcie prac szczególną uwagę poświęcono ochronie Okrąglaka - jednej z ikon architektonicznych Poznania. Monitorowano poziom drgań oraz stan techniczny obiektu, a rozwiązania techniczne konsultowano z ekspertami. Budynek zabezpieczono ścianą oporową, a prace przy jego fundamentach prowadzono ręcznie, bez użycia ciężkiego sprzętu – mówi Tomasz Płóciniczak, wiceprezes zarządu spółki Poznańskie Inwestycje Miejskie.
Do budowy łuku wykorzystano nowoczesne technologie, m.in. maty wibroizolacyjne pod płytą torową, które skutecznie ograniczają drgania przenoszące się na otoczenie oraz zastosowano wzmocnienia podłoża gruntowego za pomocą mikropali samowiercących.
Nowy element infrastruktury komunikacyjnej, umożliwiający skręt tramwajów z ul. 27 Grudnia w ul. Mielżyńskiego jest dopełnieniem prac w rejonie Okrąglaka i placu Wolności zrealizowanych do tej pory w ramach Programu Centrum. Dzięki tej inwestycji sieć tramwajowa w Poznaniu zyska na elastyczności, a mieszkańcy będą mogli liczyć na sprawniejsze połączenia między północą a południem miasta. Nowy układ torowy poprawi także odporność komunikacji na ewentualne awarie i remonty, umożliwiając szybkie przekierowanie ruchu bez konieczności długotrwałych utrudnień.
Wykonawca zajmie się teraz pracami brukarskimi i odtworzeniowymi, obejmującymi m.in. schody Okrąglaka, a także pracami porządkowymi. Na lipiec zaplanowano odbiory robót.