Odnowiony wiadukt PST Szymanowskiego nad trasą poznańskiego szybkiego tramwaju w pełni służy już mieszkańcom. Zgodnie z harmonogramem, we wrześniu zakończyły się wszystkie prace, a obecnie inwestycja przechodzi procedury odbiorowe.
- Obie wyremontowane nitki wiaduktu są w pełni przejezdne od czerwca, w ostatnich tygodniach prowadzono jedynie drobne prace wykończeniowe. Cieszymy się, że nowatorska nawierzchnia na pasach dla autobusów dobrze spisała się latem. Zaobserwowaliśmy, że połączenie wysokich temperatur i ciężaru pojazdów komunikacji miejskiej nie wpłynęło negatywnie na jakość jezdni - mówi Justyna Litka, prezes zarządu spółki Poznańskie Inwestycje Miejskie.
Nawierzchnia typu Densiphalt na pasach dla autobusów przy obu przystankach na wiadukcie to innowacyjne i eksperymentalne rozwiązanie, które zostało zastosowane w Poznaniu po raz pierwszy. Technologia łączy najlepsze właściwości betonu i asfaltu (tzn. nawierzchnia jest bardziej wytrzymała niż asfalt i bardziej elastyczna niż beton). To rozwiązanie stosowane w miejscach szczególnie narażonych na obciążenia i zmiany temperatury, jak np. nawierzchnie lotnisk lub parkingów. Zatem buspasy na wiadukcie nad PST Szymanowskiego są bardziej odporne na ciężar autobusów podczas letnich upałów.
Przed remontem wiadukt nad PST Szymanowskiego był w złym stanie technicznym. Nawierzchnia miała liczne spękania i zniekształcenia, krawężniki były zdeformowane, balustrady skorodowane, a schody – popękane. W ramach inwestycji wymieniono m.in. płyty jezdne wiaduktu, nawierzchnię i zamontowano nowe balustrady. Stare schody zostały rozebrane, a w ich miejscu stanęły nowe. Tego lata na wiadukcie pojawiło się również oznakowanie uwzględniające ruch rowerowy, który poprowadzony został pasami dla autobusów.
W ramach inwestycji zmienił się także spód wiaduktu, czyli część nad przystankiem tramwajowym i torowiskiem. Prace poprawiły estetykę i bezpieczeństwo pasażerów Pestki - belki konstrukcyjne zostały odnowione, co zapobiega odpadaniu elementów betonowej otuliny nad przystankiem i zwiększa trwałość konstrukcji.
Dodatkowo w ramach zadania wskazanego przez Zarząd Transportu Miejskiego wyremontowane zostały murki oporowe i pochylnie prowadzące na przystanek tramwajowy od strony osiedla Zygmunta Starego, a także zamontowano nowoczesne oświetlenie LED, które doświetliło przystanek i poprawiło komfort podróżnych.