Stoi na przystanku tramwajowym przy ul. Hetmańskiej, nazywa się „Rolna” i jest 150. wiatą przystankową wymienioną w 2019 roku przez City Marketing, należący do Grupy MTP. W tym roku w Poznaniu ma pojawić się nawet 200 nowych wiat. Dziś Grupa MTP i Poznańskie Inwestycje Miejskie podpisały aneks do umowy dotyczący ich postawienia.
Wymiana wiat przystankowych w Poznaniu rozpoczęła się w lipcu 2019 roku. Przeprowadza ją City Marketing – marka należąca do Grupy MTP. Do 2025 roku na poznańskich przystankach ma stać 600 nowych wiat. Inwestorem jest Grupa MTP, inwestorem zastępczym – Poznańskie Inwestycje Miejskie. Nowe wiaty są większe od dotychczasowych, będzie ich też w mieście więcej. Pojawią się też na przystankach, na których do tej pory nic nie chroniło pasażerów przed deszczem i wiatrem. Na ich wymianie zyska estetyka Poznania – stare wiaty występowały w kilku modelach i były już wysłużone. Nowe wiaty pojawią się na terenie całego miasta. Niektóre platformy przystankowe zyskają kolejne wiaty – będą stawiane tam, gdzie jest dużo pasażerów i jedna wiata nie wystarcza, a warunki techniczne pozwalają na dostawienie kolejnej.
– Pod koniec tego roku co trzecia wiata na przystanku będzie już nowa i bardziej funkcjonalna. Zyska na tym estetyka miasta, a przede wszystkim pasażerowie komunikacji miejskiej – mówi Tomasz Kobierski, wiceprezes zarządu Grupy MTP. – Cały ten proces jest możliwy również dzięki udanej współpracy z ZTM i MPK – dodaje.
– Po dobrej współpracy przy stawianiu 150 wiat jesteśmy przekonani, że i w tym roku wygodne wiaty systematycznie będą zastępować stare albo pojawiać się w miejscach, gdzie do tej pory ich brakowało – mówi Marcin Gołek, wiceprezes zarządu Poznańskich Inwestycji Miejskich.
30 nowych wiat, które staną w tym roku, wyposażonych będzie w ekrany ledowe. – Dadzą one możliwość szybkiego komunikowania się z mieszkańcami, np. informowania o zagrożeniach pogodowych czy utrudnieniach w ruchu – mówi Tomasz Kobierski.
Wiosną osiem już postawionych wiat się zazieleni. W marcu na ich dachach posadzony zostanie rozchodnik. To niewielka roślina, występująca terenach skalistych i piaszczystych. Jest odporna na różne warunki pogodowe, ma płytki system korzeniowy i łatwo się rozrasta. Latem chłodzi, zimą podnosi temperaturę, wyłapuje też drobne zanieczyszczenia powietrza. Zielone wiaty na razie są pilotażowym projektem. Stoją na przystankach przy pl. Bernardyńskim (dwie), Rynku Łazarskim (cztery), HCP i ul. Małe Garbary.
Wiaty wykonane są z aluminium, szkła i drewna. Mają kolor grafitowy z zielonymi akcentami. Typowa wiata posiada dach o szerokości blisko 200 cm, chroniący przed słońcem i deszczem, oraz ściany boczne wykonane ze szkła, będące zabezpieczeniem przed wiatrem. Docelowo wiaty będą wyposażone w energooszczędne oświetlenie oraz podświetlaną gablotę informacji pasażerskiej, dzięki czemu łatwo będzie sprawdzić rozkład jazdy po zmroku. Mają także wygodną ławkę z oparciem wykonaną z drewna.