Ulice Wierzbięcice i 28 Czerwca 1956 roku będą przebudowane

Zbliża się termin rozpoczęcia przebudowy ulic Wierzbięcice i 28 Czerwca 1956 roku na odcinku od dawnego dworca PKS do skrzyżowania z ulicami Krzyżową i Kilińskiego. Spółka Poznańskie Inwestycje Miejskie (PIM) wszczęła procedurę przetargową, która wyłoni wykonawcę tej ważnej nie tylko dla mieszkańców Wildy inwestycji, realizowanej ze wsparciem funduszy unijnych. W ciągu pięciu najbliższych dni ogłoszenie przetargowe pojawi się w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.

W wyniku zaplanowanej inwestycji na odcinku ponad 1 km przebudowane zostanie torowisko tramwajowe wraz siecią trakcyjną, węzeł rozjazdowy u zbiegu ulic Górna Wilda, Wierzbięcice i 28 Czerwca 1956 roku, a także cały układ drogowy.

- Efektem tej inwestycji, oprócz odnowy infrastruktury technicznej, będzie poprawa efektywności komunikacji zbiorowej. Tramwaje pojadą nie tylko ciszej niż obecnie, ale też szybciej, bo nie będą blokowane przez samochody. Dlatego zależy nam na tym, by zastosowane zostały rozwiązania trwałe i niedrogie w eksploatacji – mówi Marcin Gołek, wiceprezes zarządu spółki Poznańskie Inwestycje Miejskie.

Torowisko tramwajowe - poza odcinkiem przebiegającym przez rynek Wildecki - zostanie wydzielone i odseparowane od jezdni. Dzięki zastosowanym technologiom będzie bardziej ciche niż dotychczas i w dużej mierze zielone, zaopatrzone w system nawadniający. Z kamienic zlokalizowanych wzdłuż odcinka, który przejdzie metamorfozę, znikną przewody trakcyjne i oprawy oświetleniowe. Zostaną zawieszone na nowych słupach. Planuje się również modernizację stacji prostownikowej „Pamiątkowa”.  

Przy ul. Św. Czesława powstaną przystanki wiedeńskie, a przy rynku Wildeckim - w wyniku przeniesienia przystanków z ul. Wierzbięcice i Górna Wilda – zostanie wybudowany zintegrowany węzeł przesiadkowy w formie antyzatok. Ich zadaniem będzie uspokojenie ruchu samochodowego przy przystanku oraz zwiększenie powierzchni na wymianę pasażerów. Przy rynku powstaną też parkingi rowerowe bike&ride. Wszystkie odnowione przystanki na przebudowywanym odcinku zostaną wyposażone w tablice informacji pasażerskiej. 

Po obu stronach torowiska powstanie jednopasowa jezdnia, uwzględniająca ruch rowerowy, na której będzie obowiązywało ograniczenie prędkości do 30 km/h.  Zbudowane zostaną nowe chodniki z elementami naprowadzającymi dla osób niewidomych i niedowidzących. Na przebudowywanym odcinku pojawią się elementy małej architektury: ławki, kosze na śmieci, stojaki rowerowe, a także nasadzenia zieleni: miłorzęby, klony oraz sporo zieleni niskiej.

- PIM będą realizowały to zadanie nie tylko w imieniu Miasta Poznań, lecz również – dzięki podpisanym porozumieniom - jako inwestor zastępczy dla innych podmiotów, które planowały w tym miejscu roboty związane ze swoimi sieciami: Aquanetu SA, Veolii Energii Poznań SA oraz Polskiej Spółki Gazownictwa sp. z o.o. Przebudowana bądź zbudowana od nowa zostanie infrastruktura oświetleniowa, kanalizacja deszczowa i wodociągowa, gazowa,  elektryczna i ciepłownicza. Takie rozwiązanie pozwoli na pełne skoordynowanie działań inwestycyjnych, dzięki czemu wszystkie prace zostaną przeprowadzone w tym samym czasie, co zminimalizuje czas trwania związanych z nimi utrudnień – mówi Marcin Gołek, wiceprezes zarządu spółki Poznańskie Inwestycje Miejskie.

Na realizację robót budowlanych wykonawca będzie miał maksymalnie 570 dni od podpisania umowy. W pierwszej kolejności, maksymalnie po 330 dniach, ruch tramwajowy ma wrócić na  przebudowaną wraz z węzłem rozjazdowym (Górna Wilda/Wierzbięcice) ul. Wierzbięcice.

W 2021 roku inwestycja zostanie skoordynowana z planowanym przez ZTM i MPK Poznań remontem torowiska tramwajowego oraz sieci trakcyjnej na dalszej części ulicy 28 Czerwca 1956 roku - od ul. Krzyżowej do ul. Hetmańskiej. Poza wymianą infrastruktury torowo-sieciowej dostosowane do potrzeb osób z niepełnosprawnościami mają zostać przystanki „Kosińskiego” oraz „Pamiątkowa”, które zostaną wybudowane w formie antyzatok.

- Podmioty, które będą chciały wziąć udział w przetargu, swoje oferty będą mogły złożyć do 27 marca. Wśród kryteriów ich oceny – oprócz kosztów – znajdą się również proponowane skrócenie terminów wykonania zamówienia, okres rękojmi, doświadczenie kierownika budowy oraz terminy płatności dla podwykonawców – informuje Marcin Gołek, wiceprezes zarządu spółki Poznańskie Inwestycje Miejskie.

Projekt o nazwie „Przebudowa torowisk w poznańskich ulicach: Wierzbięcice i 28 Czerwca 1956 roku” został dofinansowany kwotą ponad 27,2 mln zł ze środków Funduszu Spójności w ramach Działania 6.1. „Rozwój publicznego transportu zbiorowego w miastach” Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko na lata 2014-2020.

Data utworzenia: 20.02.2020
Data aktualizacji: 20.08.2020 - 17:20