W niespełna rok ul. Gdyńska została przebudowana na ponad kilometrowym odcinku od granic Poznania do zjazdu do Centralnej Oczyszczalni Ścieków w Koziegłowach. Dostępna dla kierowców jest już druga jezdnia. Mogą oni poruszać się dwoma pasami ruchu zarówno w stronę Czerwonaka, jak i Poznania.
- Prace prowadzone były bardzo sprawnie, droga jest już w pełni przejezdna. Dziękuję gminom Stowarzyszenia Metropolia Poznań za współpracę przy tej inwestycji. Skorzystają dzięki niej nie tylko mieszkańcy Czerwonaka zyskujący dogodny dojazd do Poznania. Rozbudowa Gdyńskiej jest też niezwykle istotna z punktu widzenia obsługi komunikacyjnej leżącej na terenie tej gminy spalarni, będącej kluczowym elementem gospodarki odpadami na obszarze całej poznańskiej aglomeracji. Warte podkreślenia jest również to, iż wszystkie koszty związane z realizacją inwestycji były po stronie Miasta Poznania – mówi Jacek Jaśkowiak, prezydent Poznania.
- Dziś mogę powiedzieć, że słowa dotrzymałem. Trzeci etap układu komunikacyjnego przy ulicy Gdyńskiej, o który zabiegałem właśnie oddany zostaje do użytku. Dzięki temu 1,2-kilometrowy odcinek od granicy Poznania do Centralnej Oczyszczalni Ścieków będzie bezpieczny i komfortowy. A droga powiatowa – ulica Poznańska, którą zmodernizowaliśmy została połączona z nowym rondem. To wszystko sprawia, że mieszkańcy Koziegłów i gminy Czerwonak będą doskonale skomunikowani z Poznaniem o co tak staraliśmy się od lat – mówi Jan Grabkowski, Starosta Poznański. – Ten układ komunikacyjny pokazuje trafność naszych decyzji sprzed ponad dziesięciu lat. Wiele naszych działań realizowanych jest dzięki istnieniu wspólnoty samorządowej - Stowarzyszenia Metropolia Poznań. Jako zarząd Metropolii Poznań, która jest instytucją pośredniczącą w wydawaniu olbrzymich pieniędzy unijnych, przesunęliśmy pieniądze z drogi na Szamotuły w granicach Poznania właśnie na Gdyńską, by miasto miało dodatkowe środki na tę inwestycję.
- Modernizacja ulicy Gdyńskiej ma dla Gminy Czerwonak ogromne znaczenie i jest zwieńczeniem wieloletnich starań. Dzięki niej wielu mieszkańców jeszcze sprawniej niż dotychczas będzie mogło dostać się do Poznania, nie tylko szynobusem, jak do tej pory, ale także autobusem, samochodem i rowerem. Ta inwestycja jest również doskonałym przykładem na bardzo dobrą współpracę z Metropolią Poznań, a w szczególności z Miastem Poznań i Powiatem Poznańskim. Jestem przekonany, że dzięki dobrej współpracy będziemy mogli w niedalekiej przyszłości realizować dla naszych mieszkańców kolejne, ważne projekty - zapewnia Marcin Wojtkowiak, wójt Gminy Czerwonak.
Rozbudowany odcinek ul. Gdyńskiej to prawie 1,2 km drogi wojewódzkiej nr 196 na terenie gminy Czerwonak. Na placu budowy trwają jeszcze roboty porządkowe, równolegle prowadzone są formalności związane z uruchomieniem oświetlenia oraz sygnalizacji świetlnej.
- Wykonawca przed zakładanym terminem uzyskał zaświadczenie pozwalające na użytkowanie drogi. Prace budowlane rozpoczęliśmy w drugiej połowie października 2019 roku i zapowiadaliśmy wtedy, że udostępnimy ją w ostatnim kwartale tego roku. Zakładaliśmy, że będzie to październik, ale już we wrześniu przebudowaną ul. Gdyńską można jeździć w obu kierunkach dwoma pasami ruchu - podkreśla Justyna Litka, prezes spółki Poznańskie Inwestycje Miejskie. - Nowością są dwa ronda. Piesi z kolei mogą dojść nowymi chodnikami do przebudowanych przystanków autobusowych. Nie zapomnieliśmy również o miejscu dla rowerzystów. Całą inwestycję wykonaliśmy w założonym budżecie - dodaje prezes PIM.
Przed przebudową ul. Gdyńska była jednojezdniowa. Dziś ma dwa pasy ruchu w każdym kierunku. Konstrukcja nowej jezdni wymagała budowy specjalnego nasypu i murów oporowych wzdłuż torów kolejowych. Stara droga została przebudowana i dostosowana do nowej infrastruktury. Przejazd upłynniają dwa nowe ronda na skrzyżowaniach z ul. Poznańską i Piaskową. Między rondami powstała także dodatkowa jezdnia, która zapewnia bezpieczny dojazd do posesji przy ul. Gdyńskiej. Po niej mogą się również poruszać w obu kierunkach rowerzyści. Przed hałasem z drogi chronią mieszkańców ekrany akustyczne po stronie zabudowań. Całość inwestycji dopełni oświetlenie uliczne, które poprawi bezpieczeństwo użytkowników.
Inwestycja obejmowała również infrastrukturę podziemną, w tym przebudowę sieci gazowej i teletechnicznej, kanalizacji deszczowej oraz budowę sieci wodociągowej. Mimo tak dużego zakresu inwestycji przez cały czas trwania prac zachowany został przejazd ul. Gdyńską - nie było konieczności całkowitego zamknięcia drogi.