Miasto Poznań otrzymało decyzję środowiskową dotyczącą budowy trasy tramwajowej wzdłuż ul. Ratajczaka i Niezłomnych. Decyzja pozwoli dokończyć procedury tak, by możliwie najszybciej zacząć przebudowę ulicy.
Otrzymanie ostatecznej decyzji środowiskowej oznacza, że Miasto może w końcu dokończyć procedury związane z pozwoleniem na budowę. W najbliższym możliwym czasie zostanie ogłoszony przetarg na generalnego wykonawcę, który wybuduje linię tramwajową. Inwestycja ma być gotowa do końca 2023 roku.
- To bardzo dobra wiadomość - podkreśla Jacek Jaśkowiak, prezydent Poznania. - Czekaliśmy na tę decyzję wyjątkowo długo, bo niemal półtora roku. Wierzę, że przetarg na generalnego wykonawcę przebiegnie pomyślnie i już wiosną będzie można rozpocząć prace. Jeśli wszystko pójdzie zgodnie z planem, już za dwa lata mieszkańcy Wildy i Dębca szybciej i sprawniej dojadą do centrum miasta.
Budowa torowiska tramwajowego oraz nowych przystanków w ul. Ratajczaka to część Projektu Centrum. Nowy odcinek trasy pozwoli lepiej połączyć ze sobą wiele obszarów miasta. Skróci czas dojazdu do śródmieścia - zwłaszcza mieszkańcom Dębca i Wildy. Tym samym poruszanie się komunikacją publiczną stanie się bardziej atrakcyjne dla pasażerów.
Będzie też ciszej i spokojniej. Jeszcze na etapie przygotowań do inwestycji Miasto zleciło badania, które miały wyjaśnić, jak drgania, spowodowane przez tramwaje, wpłyną na okoliczne budynki. Analizy wykazały, że hałas powodowany przez ruch uliczny po zakończeniu budowy nowego torowiska będzie mniejszy niż dziś, mimo wprowadzenia w ulicę tramwaju.
Trasa ta będzie również dodatkową osią komunikacyjną biegnącą w relacji południe-północ Poznania - pozwoli na to planowany w ostatnim etapie Projektu Centrum prawoskręt torowiska z ul. 27 Grudnia w Mielżyńskiego, a następnie przyszłe połączenie tramwaju z Garbar w stronę Naramowic.
Oprócz nowej trasy tramwajowej, przebudowany zostanie węzeł komunikacyjny u zbiegu ul. Królowej Jadwigi, al. Niepodległości, ul. Niezłomnych i ul. Matyi. Uporządkowana zostanie przestrzeń publiczna, powstaną nowe, szersze chodniki, i nasadzona będzie zieleń. Pojawi się infrastruktura służąca rowerzystom, a ruch samochodowy zostanie uspokojony.