Podpisano umowę na przebudowę ronda Rataje, która rozpocznie się wiosną 2020 roku. Oprócz ronda zmiany obejmą także przyległe do niego ulice i dworzec autobusowy. Inwestycja zakończy się w drugiej połowie 2021 roku.
Plan sytuacyjny inwestycji dostępny jest TUTAJ
- Przystępujemy do kolejnej istotnej inwestycji w Poznaniu związanej z transportem publicznym i infrastrukturą drogową. To bardzo ważne rondo w przestrzeni miasta, na której zyskają wszyscy użytkownicy ruchu - pasażerowie, kierowcy, piesi i rowerzyści - zaznacza Mariusz Wiśniewski, zastępca prezydenta Miasta Poznania. - Szczególnie ważna jest dobra koordynacja inwestycja. Przebudowa ronda Rataje rozpocznie się po zakończeniu prac na Górnym Tarasie Rataj i wybudowaniu mostu Lecha.
Prace rozpoczną się wiosną 2020 roku, czyli po zakończeniu obecnie trwającej przebudowy trasy tramwajowej na Górnym Tarasie Rataj od os. Lecha do ronda Żegrze oraz po oddaniu do użytku mostu Lecha. Tak duże, znajdujące się blisko siebie inwestycje nie mogą być prowadzone równocześnie, bo mogłoby to spowodować duże utrudnienia w komunikacji.
Wykonawcą wybranym w przetargu zostało konsorcjum Aldesa Construcciones Polska sp. z o.o., w skład którego wchodzą również hiszpańskie spółki grupy Aldesa: Aldesa Construcciones SA z Madrytu oraz Coalvi SA z Saragossy.
- Zdajemy sobie sprawę jak ta inwestycja jest ważna dla Poznania, ale także dla naszej firmy. Od ośmiu lat działamy już w Poznaniu. Zrealizowaliśmy inwestycje dla uniwersytetu, projekt na ul. Za Bramką oraz dla inwestorów prywatnych. W Polsce realizujemy projekty z zespołem liczącym 350 osób, z czego w samym Poznaniu pracuje jedna trzecia tego zespołu - mówi Jose Maria Argüelles de Bustillo, Dyrektor Generalny Aldesa Construcciones Polska Sp. z o.o.
Na rondzie Rataje, wzdłuż ulic Bolesława Krzywoustego (na odcinku od ul. Serafitek do ronda Rataje), na ulicy Jana Pawła II (na odcinku od ul. Kórnickiej do ronda) oraz na ulicy Ludwika Zamenhofa (na odcinku od ul. Piłsudskiego do ronda), powstanie wydzielone, ciche torowisko tramwajowo-autobusowe. Zmieniona zostanie konstrukcja jezdni, powstaną też dodatkowe pasy ruchu. Istniejące przystanki zostaną wydłużone. Nowe perony będą obsługiwały zarówno tramwaje, jak i autobusy.
Wykonawca przebuduje i rozbuduje oświetlenie drogowe, monitoring wizyjny, kanalizację teletechniczną i sygnalizację świetlną. Zmodernizowany zostanie również dworzec Rataje. W okolicy ronda powstaną nowe chodniki, ścieżki rowerowe i mała architektura. W ramach rekompensaty za konieczną do przeprowadzenia inwestycji wycinkę drzew zostaną wykonane nowe nasadzenia.
- Inwestycja nie będzie trudna pod kątem budowalnym, ale może być pod względem społecznym. Wspólnie z wykonawcą będziemy informować o wszystkich działaniach, ruchach na placu budowy oraz o zmianach organizacji ruchu. Będziemy chcieli w jak najmniejszym stopniu ograniczyć utrudnienia szczególnie w komunikacji publicznej oraz samochodów przejeżdżających przez rondo. Wiemy że jest to znaczący węzeł komunikacyjny w mieście więc prac będą miały być jak najmniej uciążliwe. Konsorcjum przedstawiło w swoich referencjach, że umie radzić sobie z trudnymi inwestycjami. Mamy nadzieję, że również w Poznaniu nie zawiedzie - podkreśla Jaromir Weigel, prezes Poznańskich Inwestycji Miejskich.
Inwestycja pod nazwą "Korekta funkcjonowania układu komunikacyjnego w rejonie Ronda Rataje w Poznaniu" będzie realizowana w trybie "projektuj i buduj". Projekty wraz z pozwoleniem na budowę powinny być gotowe po maksymalnie 15 miesiącach od podpisania umowy, zaś roboty budowlane potrwają kolejne 15 miesięcy. Zakończenie przebudowy ronda Rataje przewidywane jest na drugą połowę roku 2021.
Dokonanie wyboru wykonawcy było możliwe po zwiększeniu na sesji Rady Miasta we wrześniu budżetu przeznaczonego na realizację tego zadania, które uzyskało dofinansowanie z funduszy unijnych w ramach Wielkopolskiego Regionalnego Programu Operacyjnego na lata 2014-2020. Wykonawca wycenił realizację tej inwestycji na ponad 138 mln zł.
PIM/BP UMP