Realizacja inwestycji na Golęcinie coraz bliżej

Ogłoszenie przetargów, które wyłonią inżyniera kontraktu i wykonawcę robót związanych z budową wiaduktów w ciągu ul. Lutyckiej oraz Golęcińskiej, zaplanowano na ten rok, zaś rozpoczęcie prac – na początek 2024 roku.

- Za nami już większość formalności. Zakończyły się prace nad dokumentacją projektową i uzyskaliśmy decyzję ZRID. Mamy przygotowane materiały do ogłoszenia przetargów na inżyniera kontraktu i wykonawcę robót budowlanych. Ogłoszenie postępowań przetargowych będzie możliwe po zawarciu aneksów do porozumień procedowanych przez Miasto Poznań i spółkę PKP – mówi Tomasz Płóciniczak, wiceprezes zarządu spółki Poznańskie Inwestycje Miejskie.

Zakres inwestycji ujęty w pozyskanej decyzji ZRID to budowa obu wiaduktów drogowych, zarówno w ciągu ulicy Lutyckiej jak i Golęcińskiej, ale w przetargu zostanie ujęte tzw. prawo opcji. Oznacza to, że w postepowaniu przetargowym podstawowym zakresem będzie budowa wiaduktu w ciągu ul. Lutyckiej. Natomiast prawem opcji będzie objęty wiadukt w ciągu ul. Golęcińskiej.

Składając swoje oferty w przetargu oferenci wycenią więc budowę wiaduktu w ciągu ul. Lutyckiej jako zakresu podstawowego oraz - w prawie opcji - budowę wiaduktu w ciągu ul. Golęcińskiej. To, które prace zostaną zrealizowane w ramach tej inwestycji, zależy od tego, czy będą wystarczające środki finansowe na skorzystanie z prawa opcji uwzględnionego w planowanym postępowaniu przetargowym. Jest to powszechnie stosowany model postępowania i często kończy się realizacją całego zakresu prac, również tych zawartych w opcji. Prawem opcji objęta była m.in. przebudowa ul. 27 Grudnia, Kantaka i Gwarnej, która w efekcie jest realizowana w ramach Programu Centrum.

Tak duże i skomplikowane inwestycje jak budowa wiaduktów w ciągu ul. Lutyckiej oraz Golęcińskiej wymagają odpowiedniego przygotowania, uzgodnienia dokumentacji i uzyskania licznych pozwoleń, co może zająć wiele czasu. Tak było w tym przypadku.

Planowana inwestycja jest oparta o procedurę oceny oddziaływania przedsięwzięcia na środowisko oraz od decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach, co wiąże się z koniecznością pozyskania stanowisk wielu organów – nie tylko Regionalnej Dyrekcji Ochrony Środowiska, lecz również m.in. Państwowego Gospodarstwa Wodnego Wody Polskie, Miejskiego Konserwatora Zabytków czy Wydziału Urbanistyki i Architektury. Każdy z tych niezależnych od spółki PIM podmiotów prowadzi postępowanie dowodowe zmierzające do wydania decyzji i w związku z tym może wezwać wnioskodawcę do dodatkowych wyjaśnień czy uzupełnień w toku postępowania administracyjnego. Wezwanie takie nie oznacza, że materiał złożony przez wnioskodawcę jest niekompletny lub został błędnie przygotowany. Ma służyć do zgodnego z przepisami rozstrzygnięcia sprawy.

Procedura wydania decyzji środowiskowej dla tej inwestycji - od złożenia wniosku do jej uprawomocnienia – zajęła 610 dni.  Dłużej niż zazwyczaj trwała również procedura wydania pozwolenia wodno-prawnego. Wraz z uprawomocnieniem decyzji powinno to zająć nie więcej niż 60 dni, a przeciągnęło się do 150 dni. Ze względu na złożoność układu drogowego potrzebne było też porozumienie pomiędzy organami Urzędu Miasta Poznania i Wielkopolskiego Urzędu Wojewódzkiego w Poznaniu co do zakresu kompetencji wydania decyzji ZRID, a w konsekwencji - wydania odstępstwa od warunków technicznych. Zajęło to 266 dni.

Autor: Jacek Łakomy
Data utworzenia: 21.04.2023
Osoba publikująca: Jacek Łakomy
Data publikacji: 21.04.2023 - 15:46
Data aktualizacji: 21.10.2023 - 16:38