Jaki jest stan techniczny zasypanej przed laty Śluzy Cybińskiej i jakiego zakresu robót remontowych wymaga? Jakie będą szacunkowe koszty prac, które pozwolą poprowadzić przez nią ścieżkę pieszo-rowerową, łączącą bezkolizyjnie tereny nadwarciańskie z Jeziorem Maltańskim? To podstawowe pytania, na które odpowiedzi da ekspertyza wykonana przez podmiot wyłoniony w przetargu rozpisanym właśnie przez spółkę Poznańskie Inwestycje Miejskie.
Ścieżka pieszo-rowerowa biegnąca śluzą, pod ul. Jana Pawła II, to jeden z kolejnych odcinków Wartostrady. Śluzę, składającą się z dwóch bliźniaczych przepustów, wybudowano w 1845 roku jako element systemu hydrotechnicznego Twierdzy Poznań. Dziś nie jest widoczna z zewnątrz. W latach powojennych, podczas poszerzania ul. Jana Pawła II (dawniej Podwale), przepust północny, którym płynie Cybina, wydłużono żelbetowymi konstrukcjami. Przepust południowy został zaślepiony ścianami z żelbetu.
Aby przekonać się w jakim stanie jest zabytkowy obiekt, który ma zostać bezpiecznie i w sposób zgodny ze standardami włączony w przebieg ścieżki pieszo-rowerowej, niezbędna jest specjalistyczna wizja lokalna.
Śluzę trzeba będzie odkopać i wejść do jej wnętrza, by zinwentaryzować uszkodzenia, ocenić stan techniczny, wykonać dokumentację fotograficzną oraz sformułować wnioski i zalecenia wykonania robót remontowych w tym izolacji zabezpieczającej przed przeciekaniem. Wizja lokalna pozwoli na sporządzenie harmonogramu prac i kosztorysu dla realizacji budowy ścieżki w systemie „projektuj i buduj”. Na wykonanie ekspertyzy zwycięzca przetargu będzie miał 50 dni od podpisania umowy.
Podmioty zainteresowane wykonaniem ekspertyzy swoje oferty mogą składać do 26 września 2018 r.