Blisko półtora kilometra drogi rowerowej powstaje na Starym Mieście. Wraz z budowaną trasą wzdłuż północnej strony ulic Estkowskiego, Małe Garbary, Wolnica i Solnej, zmienia się cała infrastruktura towarzysząca. Piesi zyskują wygodne chodniki, przybywa również drzew i krzewów.
- Przy drodze rowerowej trwają nasadzenia zieleni, można zobaczyć już większość z 15 przewidzianych platanów klonolistnych. Na całym zakresie zadania w sumie zostanie posadzonych ponad 3 tys. sztuk krzewów, wśród nich m.in. forsycje, berberysy, irgi i róże. Wykonawca systematycznie zazielenia nimi kolejne, odbrukowane powierzchnie. Tam, gdzie tylko jest to możliwe, powstają również trawniki – mówi Tomasz Płóciniczak, wiceprezes spółki Poznańskie Inwestycje Miejskie.
Dobiegają końca prace brukarskie, takie jak układanie nawierzchni chodników i montaż krawężników. Przed rozpoczęciem inwestycji chodniki były w znacznym zakresie zniszczone, częściowo asfaltowe. Aktualnie przebudowywana jest również platforma przystanku autobusowego Solna, a w ubiegłym roku podobne prace zrealizowano na przystanku Małe Garbary, gdzie nową nawierzchnię zyskała też zatoka.
Większość konstrukcji drogi rowerowej jest już gotowa, pozostało ułożenie tam nawierzchni. Prace te nie mogą zostać przeprowadzone w niskiej temperaturze, dlatego też zimą wytwórnie masy bitumicznej mają przerwę technologiczną. Gdy masa będzie dostępna, dokończone zostaną prace bitumiczne na ul. Małe Garbary, Wolnica, Solna oraz na nowej drodze rowerowej.
Powstający fragment obwodnicy ścisłego centrum, przewidzianej w Programie Rowerowym Miasta Poznania, pozwoli rowerzystom łatwiej dojechać rowerem do śródmieścia, a z drugiej strony - wygodnie i bezpiecznie dotrzeć do Wartostrady oraz terenów rekreacyjnych.
Pozostała infrastruktura jest dostosowywana do nowej drogi rowerowej, by całość była spójna i bezpieczna. Budowane lub przebudowywane są także przejazdy rowerowe i przejścia dla pieszych – obecnie trwają prace na przejściu dla pieszych przez ul. Solną na wysokości ul. Młyńskiej, które zostanie uzupełnione o przejazd rowerowy. W ramach inwestycji konieczna była też przebudowa sygnalizacji świetlnej, w tym na skrzyżowaniu ulic Garbary, Małe Garbary i Estkowskiego. W rejonie skrzyżowania ulic Wolnica i Św. Wojciech zaprojektowano instalację systemu służącego do zliczania rowerów poruszających się po drodze rowerowej.
Dla bezpieczeństwa osób z niepełnosprawnością, z całkowitą lub częściową dysfunkcją wzroku, zostanie zastosowany system oznaczeń fakturowych, zgodny ze standardami dostępności dla Miasta Poznania. Do zadań wykonawcy należy również realizacja prac związanych z odwodnieniem pasa drogowego. Stawiane są także nowe słupy oświetleniowe. Ponadto konieczna była zmiana lokalizacji niektórych słupów trakcyjnych.
Wzdłuż nowej drogi rowerowej pojawią się ławki, kosze na śmieci, stojaki rowerowe i elementy ochrony drzew.