Nowa nitka mostu Lecha przeszła pomyślnie próby obciążeniowe

Budowana od ubiegłorocznego lata nowa nitka mostu Lecha przeszła pomyślnie próby obciążeniowe. Oznacza to, że termin udostępnienia nowej nitki mostu kierowcom jest coraz bliższy.

Dwanaście załadowanych ciężarówek, o łącznej masie przekraczającej 500 ton, stanęło w piątek na północnej nitce mostu Lecha. Był to jeden z elementów prób obciążeniowych nowego obiektu. Oprócz próby statycznej, z udziałem dwunastu ciężarówek, przeprowadzono również badania dynamiczne. Polegały one na jednoczesnym przejeździe po moście, z różnymi prędkościami, trzech ciężarówek, które na swojej drodze miały do pokonania próg o wysokości 5 cm.

Podczas badań kontrolowano takie parametry jak: ugięcia obiektu, częstotliwość i amplitudę jego drgań oraz parametry tłumienia.

 - Wyniki badań, które przygotował i prowadził zespół prof. Arkadiusza Madaja z Politechniki Poznańskiej, pozwoliły stwierdzić, że wykonany obiekt spełnia założenia dokumentacji projektowej i tym samym może zostać dopuszczony do ruchu – mówi Grzegorz Bubula, wiceprezes zarządu spółki Poznańskie Inwestycje Miejskie.

Zgodnie z pierwotnymi zapisami umowy północna nitka mostu Lecha miała być przejezdna na koniec stycznia 2020 roku. Zakończenie pozostałych prac, niemających już wpływu na ruch samochodowy, zaplanowano na czerwiec 2020 roku. Prace jednak przebiegały szybciej niż pierwotnie zakładano, wobec czego otwarcie mostu dla ruchu może nastąpić jeszcze w grudniu br.

Zakończono już układanie warstw bitumicznych na nowej przeprawie. W przyszłym tygodniu zakończą się prace związane z wykonywaniem izolacji i nawierzchni chodników, a także montaż barier i balustrad. Po tym wykonawca zajmie się pracami wykończeniowymi – m.in. robotami na dojazdach i pasach dzielących, oznakowaniem pionowym i poziomym, pracami antykorozyjnymi i umocnieniami podpór.

Północna nitka mostu Lecha, o długości ok. 240 metrów, będzie dysponowała trzema pasami ruchu, ścieżką rowerową o szerokości 2 m oraz chodnikiem o szerokości 1,5 m. Powstała w miejscu całkowicie rozebranego starego obiektu, który powstał na początku lat 50. ubiegłego stulecia i był w bardzo złym stanie.

Do budowy nowej nitki mostu zużyto około 7 tys. m3 betonu, a także około 2,5 tys. ton stali. Konstrukcja jest mostem trójprzęsłowym z podporami na brzegach Warty. Stare podpory mostu, posadowione w nurcie rzeki, zostały rozebrane.

Przebudowa mostu Lecha jest częścią zadania "Poprawa warunków komunikacyjnych w ciągu drogi krajowej nr 92 w Poznaniu". Projekt jest współfinansowany ze środków Miasta Poznania oraz dotacji Unii Europejskiej z Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko 2014-2020.

 

Data utworzenia: 22.11.2019
Data aktualizacji: 22.05.2020 - 16:41