Tramwaj na Naramowice - umowa podpisana [WIDEO]

W sierpniu uzyskano decyzję środowiskową dla budowy tramwaju i nowej drogi na Naramowice. Dzisiaj nastąpiło podpisanie umowy na wykonanie programu funkcjonalno-użytkowego z Biurem Projektów Komunikacyjnych, a latem przyszłego roku ruszą prace budowlane. Na początku 2022 roku długo wyczekiwany tramwaj pojedzie z Wilczaka na pętlę przy ul. Błażeja [WIDEO]

- Transport publiczny jest od początku moim priorytetem. Jesteśmy wreszcie na etapie, kiedy możemy powiedzieć datę powstania tzw. Nowej Naramowickiej i tramwaju wzdłuż tej drogi. Zapowiadałem tę budowę w tym miejscu do 2018 roku, jednak w 2014 roku okazało się, że w pierwszej kolejności trzeba było m.in. dokończyć rozkopaną Kaponierę – mówi Jacek Jaśkowiak, prezydent Miasta Poznania. – Trzeba było sporządzić wszystkie próby gruntowe i przeprowadzić prac przygotowawczych, by inwestycja mogła sprawnie przebiegać. Mamy już  wydaną decyzję środowiskową i pozyskane środki unijne na budowę linii tramwajowej na Naramowic. Komfort życia mieszkańców Naramowic znacząco się poprawi poprzez usprawnienie komunikacji zbiorowej.

Jeszcze 20 lat temu Naramowice traktowane były jako przedmieścia Poznania. W pobliżu było tylko jedno duże osiedle, Łokietka, i zabudowa jednorodzinna głównie wzdłuż ul. Naramowice. Od tego czasu powstała tu jednak spora dzielnica mieszkaniowa. Przybyły nowe bloki i osiedla, ale infrastruktura drogowa pozostała niezmieniona. Codziennie rano ul. Naramowicka stoi w korku, którego długość sięga nierzadko ponad kilometra. Stoją w nim również autobusy. Przejazd pomiędzy przystankami powinien im zająć 2 minuty, a w rzeczywistości w godzinach szczytu zajmuje nawet 20 minut.

- Mimo, że  o potrzebie powstania nowej trasy na Naramowice mówiło się od dawna, to poprzednie władze nic konkretnego w tej sprawie nie zrobiły - tłumaczy Maciej Wudarski, zastępca prezydenta Poznania. – Istniał jedynie wstępny projekt drogi, natomiast budowę linii tramwajowej próbowano zastąpić trolejbusami przekonując przy okazji mieszkańców, że poprowadzenie tramwaju na Naramowice jest rozwiązaniem o wiele droższym. W rzeczywistości nikt tego dokładnie nie sprawdził – dodaje Maciej Wudarski.

Budowa trasy tramwajowej powinna wpłynąć na, poprzez przeniesienia obciążenia transportowego na komunikację zbiorową, zmniejszenie emisji zanieczyszczeń do powietrza oraz poziom hałasu. Ruch samochodowy stanie się bardziej płynny. Poprawi się też bezpieczeństwo uczestników ruchu ulicznego wskutek budowy infrastruktury  drogowo-rowerowej oraz utworzenie szybkiej komunikacji zbiorowej, w postaci wydzielonej trasy tramwajowej.

Regionalny Dyrektor Ochrony Środowiska nałożył na przyszłego inwestora m.in. „obowiązek zastosowania nawierzchni o zmniejszonej emisji hałasu, wykonania torowiska w technologii szyn bezstykowych, amortyzowanych z wkładkami przyszynowymi (antywibracyjnymi i wyciszającymi), w miarę możliwości technicznych i konstrukcyjnych wykonania nawierzchni tzw. torowiska zielonego”. Po zakończeniu inwestycji konieczne będzie też przeprowadzenie analizy wpływu trasy na środowisko.

- Przedmiotem inwestycji jest kompleksowa budowa trasy tramwajowej od pętli Wilczak do przystanku końcowego usytuowanego pomiędzy ul. Bolka i Błażeja na Naramowicach - wyjaśnia Paweł Śledziejowski, prezes Poznańskich Inwestycji Miejskich. – W powiązaniu do budowy trasy tramwajowej, planowana jest również modernizacja ul. Naramowickiej w  na odcinku Serbska – Lechicka, przebudowa skrzyżowania ul. Naramowicka / Lechicka oraz budowa ul. Nowa Naramowicka, która zostanie włączona do istniejącej Naramowickiej łącznikiem stanowiącym fragment ul. Nowa Stoińskiego – dodaje prezes PIM.

Integralną częścią powyższego zadania inwestycyjnego będzie również, przebudowa kolidującej infrastruktury podziemnej, jak również odpowiednio do istniejącej dzisiaj sytuacji w terenie, modernizacja obecnej lub budowa nowej infrastruktury rowerowej.

Trasę tramwajową zaplanowano od pętli Wilczak do ul. Lechickiej po zachodniej stronie ul. Naramowickiej. W miejscu obecnego skrzyżowania ulic Naramowickiej i Lechickiej powstanie bezkolizyjne skrzyżowanie i wiadukt tramwajowy. Później, aż do pętli przy ul. Błażeja tramwaj pojedzie po zachodniej stronie ul. Nowa Naramowicka.

Powstanie torowisko o długości 3,3km, a długość dróg, włącznie w dojazdowymi i skrzyżowania, wyniesie prawie 7,5km. Na trasie zlokalizowanych będzie 8 przystanków. Wartość szacowana całkowitych nakładów brutto zabezpieczona w budżecie ZDM i ZTM wynosi  430 milionów zł z czego ponad 1/3 pochodzi ze środków Unii Europejskiej - 46 mln zł to część większej dotacji unijnej przeznaczonej na przebudowę ul. Bałtyckiej i Lechickiej, a 109 mln zł to dotacja na budowę trasy tramwajowej.

W lutym 2018 roku powinien być gotowy projekt funkcjonalno-użytkowy przygotowany przez Biuro Projektów Komunikacyjnych. Wiosną przeszłego roku rozpisany będzie przetarg, a w sierpniu wybrany wykonawca będzie mógł rozpocząć prace, które powinny się zakończyć do końca 2021 roku. Wiosną 2022 roku całość inwestycji powinna być gotowa i oddana do użytku.

Wzdłuż trasy tramwajowej i drogi nie planuje się postawienie ekranów akustycznych. Ma być za to nasadzona zieleń wysoka. Dzięki temu Nowa Naramowicka powinna zostać ulicą miejską, a nie trasą szybkiego ruchu.
 

 

Data utworzenia: 12.10.2017
Data aktualizacji: 19.11.2018 - 13:03