Rondo Kaponiera - powrót do normalności [wizualizacje, foto]

Zgodnie z wcześniejszymi zapowiedziami, 31 sierpnia zakończyły się roboty budowlane na najważniejszym węźle komunikacyjnym Poznania, rondzie Kaponiera. Trwa jeszcze kontrola Państwowej Straży Pożarnej, na 1 września zaplanowana jest kontrola pracowników Stacji Sanitarno-Epidemiologicznej. Tego samego dnia do Powiatowego Inspektora Nadzoru Budowlanego skierowany zostanie wniosek o pozwolenie na użytkowanie obiektu.

- O tym, jak ważne jest rondo Kaponiera dla poznańskiej komunikacji, świadczą liczby. Przed rozpoczęciem modernizacji codziennie przejeżdżało przez nie ponad 77 tysięcy pojazdów. To przede wszystkim najważniejszy węzeł przesiadkowy dla pasażerów komunikacji publicznej, a także - po wprowadzeniu udogodnień dla rowerzystów oraz wydzieleniu dróg i pasów dla jednośladów - jeden z ważniejszych punktów na rowerowej mapie Poznania. Jego udostępnienie z pewnością odczują wszyscy użytkownicy ruchu - mówi Maciej Wudarski, zastępca prezydenta Poznania.

Kaponiera w systemie

- Zakończenia prac budowlanych nie traktujemy jako powodu do specjalnego świętowania, choć cieszymy się, że wreszcie uda się przywrócić normalne funkcjonowanie tej części układu drogowego Poznania. W pełni zadowoleni będziemy za kilkanaście dni, kiedy oddamy do użytku poziom -2 obiektu, w tym przystanki PST - mówi Paweł Śledziejowski, prezes Poznańskich Inwestycji Miejskich sp. z o.o. i dodaje, że zmodernizowana Kaponiera powinna służyć poznaniakom co najmniej przez kilkadziesiąt lat, bez potrzeby gruntownej przebudowy.

Kaponierę wyposażono w nowy System Informacji Miejskiej, który będzie kierował pieszych do odpowiednich przystanków komunikacji zbiorowej i wskazywał kierunki dotarcia do określonych części miasta. System został przygotowany w jednolitej formie, która staje się wzorcem dla wszystkich obiektów drogowych w Poznaniu. Jeszcze przed oddaniem ronda do użytku, przedstawiciele ZTM będą rozdawali pieszym w jego okolicach ulotki z mapą sieci tramwajowej i rozmieszczeniem przystanków komunikacji miejskiej.

 

Nowoczesny węzeł

W ciągu doby przez Kaponierę przejeżdża średnio 2580 pojazdów komunikacji zbiorowej: 1764 tramwaje, 678 autobusów dziennych i 138 autobusów nocnych. Tu krzyżują się trasy pojazdów dowożących pasażerów z odległych rejonów miasta: Dębca, Górczyna, Starołęki, Miłostowa, Franowa, a także os. Kopernika, Winograd, Piątkowa, Naramowic, Junikowa czy Ogrodów.

Kaponiera objęta została systemem ITS, który zadba, by tramwaje i autobusy miały na niej pierwszeństwo. Wpłynie to na punktualność komunikacji miejskiej. Tam, gdzie ITS już działa, przyspieszenie ruchu tramwajów sięgnęło 10 proc.

- Rondo Kaponiera stanie się najbardziej nowoczesnym i w pełni funkcjonalnym węzłem przesiadkowym. Węzłem bardzo ważnym, bo ulokowanym w samym sercu Poznania - mówi Piotr Snuszka, p.o. dyrektora Zarządu Transportu Miejskiego w Poznaniu. Dodaje, że przez Kaponierę poprowadzonych będzie 17 dziennych linii autobusowych i tramwajowych. Rondo stanie się także głównym węzłem przesiadkowym w nocy. W tym miejscu zbiega się większość, bo 16 spośród 20, nocnych linii autobusowych.

Podziemne poziomy

Dla przesiadających się pasażerów komunikacji miejskiej, a także pozostałych pieszych przeznaczony jest pierwszy podziemny poziom Kaponiery, oznaczony jako -1. Z czasem, w lokalach umiejscowionych na tym poziomie, działalność usługowo-handlową prowadzić będą podmioty wyłonione przez Zarząd Komunalnych Zasobów Lokalowych.

Ułatwieniem dla poruszających się między poziomami Kaponiery są schody ruchome. Niepełnosprawni i osoby z wózkami dziecięcymi będą mogli korzystać z 13 dźwigów osobowych. Na początku zarówno schody, jak i windy kursować będą między poziomem naziemnym a -1. Po oddaniu do użytku poziomu -2, będzie można zjechać nimi do ulokowanych tam przystanków PST.

Poziom -2, który będzie oddany do użytku we wrześniu, to nie tylko przystanki PST, ale też jeden z dwóch poziomów przeprojektowanego i przebudowanego parkingu podziemnego na ok. 300 aut. Jego operatorem - podobnie jak lokali handlowo-usługowych na poziomie -1 - jest ZKZL. Parking rozpocznie działalność po wyborze najemcy.

 

Zasady ruchu

Miejski Inżynier Ruchu przypomina, że na rondzie zabronione będzie przekraczanie przez pieszych wszystkich jezdni na poziomie 0 oraz wkraczanie na drogi i pasy rowerowe, w tym w szczególności na przejazd rowerowy przez ul. Zwierzyniecką.

Ruch na rondzie, na wszystkich wjazdach i zjazdach, ureguluje sygnalizacja świetlna.   Zarówno kierowcy, jak i rowerzyści nie powinni więc mieć kłopotu z poruszaniem się w tym miejscu. Wszyscy użytkownicy ronda powinni być jednak skoncentrowani na jeździe, bowiem po modernizacji Kaponiery będą musieli nauczyć się z niej korzystać na nowo.

Jedną z nowości są czerwone pasy dróg rowerowych, na których obowiązuje ruch jednokierunkowy, zgodny z oznakowaniem poziomym. Wyjątkiem jest dwukierunkowa droga rowerowa po zachodniej stronie ul. Roosevelta, wraz z przejazdem rowerowym przez ul. Zwierzyniecką. Na wlotach na rondo wyznaczono śluzy rowerowe, mające umożliwiać rowerzystom bezpieczne oczekiwanie na przejazd i zmianę kierunku dalszej jazdy.

- Zabroniona jest jazda rowerem po jezdni obok pasa dla rowerów, jazda pasami rowerowymi w kierunku niezgodnym z oznakowaniem poziomym, skręcanie pod prąd, jazda chodnikiem (poza sytuacjami określonymi w przepisach) oraz nieoczekiwane zatrzymywanie się na pasie lub drodze rowerowej - przypomina Łukasz Dondajewski, Miejski Inżynier Ruchu i jednocześnie przypomina kierowcom, że rowerzyści, jadący pasem rowerowym po ul. Święty Marcin w stronę ronda, mają pierwszeństwo przed pojazdami zjeżdżającymi na pas do skrętu w prawo, w kierunku mostu Teatralnego.

Kierowcy muszą pamiętać, że zabronione jest poruszanie się samochodów po pasach rowerowych, zatrzymywanie się na nich lub wymuszanie pierwszeństwa w stosunku do rowerzystów znajdujących się na pasach dla nich przeznaczonych.

 

Więcej świateł

Uruchomienie ronda Kaponiera będzie miało konsekwencje dla innych miejsc na komunikacyjnej mapie Poznania. W związku z udostępnieniem trzech pasów ruchu na ul. Roosevelta, skrętu od strony ronda Kaponiera w ul. Dąbrowskiego i równoczesnym oddaniem do użytku ronda Kaponiera, 1 września zostanie włączona sygnalizacja świetlna na skrzyżowaniu ulic: Roosevelta, most Teatralny, Dąbrowskiego.

 

Wizualizacja docelowej organizacji ruchu samochodowego:

- wersja flash (komputery stacjonarne): TUTAJ
- wersja wideo (urządzenia mobilne): TUTAJ

Wizualizacja docelowej organizacji ruchu rowerowego (pdf):

- ogólna: TUTAJ
- dojazd do centrum: TUTAJ
- dojazd do mostu Dworcowego: TUTAJ
- dojazd do ul. Zwierzynieckiej i ul. Zeylanda: TUTAJ
- dojazd do mostu Teatralnego: TUTAJ

Fotogaleria dostępna TUTAJ

Oświadczenie kierownika budowy o zgodności wykonanych robót z projektem budowlanym i pozwoleniem na budowę oraz przepisami i normami: TUTAJ - str. 1, str. 2.

 

 

 

 

 

Data utworzenia: 31.08.2016
Aktualizacja: Redaktor techniczny strony
Data aktualizacji: 22.03.2017 - 14:11