Oświadczenie

W odpowiedzi na oświadczenie Wojewody Wielkopolskiego zamieszczone na stronie internetowej (http://www.poznan.uw.gov.pl/gdynska-i-baltycka-wojewoda-sprawdza(link is external)) 30.09.2016 r. informujemy, iż prowadzona inwestycja "Budowa i rozbudowa dróg dla potrzeb inwestycji  Instalacji Termicznego Przekształcania Frakcji Resztkowej Zmieszanych Odpadów Komunalnych (ITPOK)" jest inwestycją o dużym stopniu skomplikowania, prowadzoną na bardzo dużym obszarze, znacznie oddziałującą na ruch komunikacyjny w tym rejonie.  

Inwestycja realizowana jest zgodnie z harmonogramem. Podobnie jak inne inwestycje, np. przebudowa ronda Kaponiera czy budowa Estakady Katowickiej, dla których harmonogram realizacji i zakończenia realizacji został przygotowany za kadencji obecnego Prezydenta. Potwierdza to Jego pełną kontrolę nad ich realizacją, pomimo, iż zastany po poprzednikach stan faktyczny należy określić jako katastrofalny. 

Na realizację przebudowy ulic Bałtycka / Gdyńska wpłynęło wiele czynników związanych z wadliwie przygotowaną dokumentacją projektową, niezidentyfikowanym bądź źle zidentyfikowanym uzbrojeniem podziemnym na obszarze inwestycji, czy też odwołaniami dotyczącymi wykupu nieruchomości. Przyczyn takiego stanu rzeczy należy szukać również w działaniach poprzednich władz Miasta.

Wczoraj Wielkopolski Wojewódzki Inspektor Nadzoru Budowlanego, w związku z prowadzonym postępowaniem dotyczącym pozwolenia na użytkowanie obiektów ITPOK oraz powołując się na doniesienia medialne o problemach związanych z przejezdnością ulicy Bałtyckiej i Gdyńskiej, zwrócił się z prośbą do Spółki PIM o wyjaśnienie, jakie działania podjęto, aby niedogodności dla kierowców wyeliminować i jakie działania zostaną jeszcze podjęte do końca realizacji inwestycji.

Ponadto dzisiaj, tj. 30.09.2016 r. Spółka otrzymała z WINB informację o rozpoczęciu kontroli budowy od dnia 4.10.2016 r.

W powyższych wystąpieniach WINB, wbrew treści oświadczenia Wojewody, nie wspomniano o BŁĘDACH W REALIZACJI INWESTYCJI. 

W związku z tym stwierdzić należy, że informacje zamieszczone na stronie internetowej Wojewody Wielkopolskiego nie oddają rzeczywistego stanu realizacji inwestycji i nie uwzględniają działań podjętych przez inwestora w celu zminimalizowania uciążliwych skutków dla użytkowników tego układu komunikacyjnego. Budzi to zdziwienie, ponieważ wszelkie informacje dotyczące realizacji tej inwestycji i innych inwestycji na terenie miasta, w szczególności zmiany w organizacji ruchu, są przekazywane do wiadomości mieszkańców z odpowiednim wyprzedzeniem: na stronach internetowych PIM, ZDM, ZTM i Urzędu Miasta oraz wszystkim redakcjom funkcjonującym na terenie Miasta. Przekazywane informacje zawierają zarówno opisy, jak i diagramy oraz animacje ruchu. Tak dzieje się w przypadku wszystkich inwestycji prowadzonych przez Urząd na terenie Miasta.

Ostatnie działania podjęte w celu zminimalizowania uciążliwości komunikacyjnych przy przebudowie ulic Bałtycka / Gdyńska:  
- niezwłocznie po ułożeniu ostatnich warstw nawierzchni, umożliwienie przejazdu przez kolejne skrzyżowania i relacje ruchowe na skrzyżowaniach,  
- wskazanie alternatywnych możliwości przejazdu w konkretnych kierunkach, pozwalających na ominięcie najbardziej zatłoczonych punktów na obszarze przebudowy, 
- na bieżąco dostosowywana jest sygnalizacja świetlna, jednak należy zwrócić uwagę na fakt, iż trwa przebudowa i nie wszystkie elementy sygnalizacji są już dostępne. 

Wszystkie te informacje zostały przekazane mieszkańcom poprzez strony internetowe i wszystkie dostępne poznańskie media.

Dokładamy wszelkich starań, aby utrudnienia były jak najmniejsze. W tym celu w pierwszych dniach października ulica Bałtycka zostanie otwarta dla ruchu w układzie dwujezdniowym, co w sposób zasadniczy poprawi komunikację w tym obszarze. Możliwy będzie lewoskręt z dwóch pasów ruchów na ul. Bałtyckiej w dwujezdniową ul. Gdyńską, która po ok. 100 metrach z dwóch pasów zostanie zawężona do jednego pasa.

Prace budowlane prowadzone są bardzo intensywnie, co zauważone zostało zarówno przez mieszkańców, jak i media. O tym świadczą ich wypowiedzi. Celem jest jak najszybsze zakończenie inwestycji i oddanie do użytku całego układu komunikacyjnego. Obecnie prace budowlane na ul. Bałtyckiej i części ul. Gdyńskiej dobiegają końca. Oczekiwalibyśmy od Wojewody Wielkopolskiego wsparcia w działaniach Miasta zmierzających do jak najszybszego zakończenia inwestycji, tak ważnej dla mieszkańców Poznania i okolicznych gmin.

Prowadzenie tak szeroko zakrojonej inwestycji zawsze wiąże się z utrudnieniami komunikacyjnymi. Należy jednak zauważyć, że zatory w ruchu nie tworzą się tylko w miejscach prowadzonych inwestycji, ale w wielu innych miejscach miasta. Spowodowane jest to po prostu zbyt dużą liczbą  samochodów wjeżdżających do miasta. 

Realizacja wszystkich inwestycji, w tym przebudowa drogi DK92, mają na celu zdecydowaną  poprawę komfortu wszystkich użytkowników, w szczególności transportu publicznego. 

Dodatkowo pragniemy zaznaczyć, że obsługa komunikacyjna ITPOK jest zapewniona już od  października 2015 roku. Dojazd samochodów z odpadami odbywa się od nowo wybudowanej drogi od ul. Bałtyckiej (skrzyżowanie z ul. Janikowską). A od ul. Gdyńskiej dojazd do ITPOK możliwy jest pod nowo wybudowanym tunelem i przez nowe drogi dojazdowe, wybudowane w ramach realizacji obecnie trwającej przebudowy. Należy zauważyć, że szacowany wzrost ruchu pojazdów związanych z obsługą ITPOK to jedynie 1% całego ruchu w tym obszarze. 

Dla obsługi ITPOK najistotniejsze jest zapewnienie dojazdu drogami wspomnianymi powyżej.

W świetle powyższego, twierdzenie o braku panowania Prezydenta Miasta Poznania nad prowadzonymi inwestycjami należy uznać za bezpodstawne i świadczące o niewystarczającej wiedzy służb Wojewody.

Służby Prezydenta Miasta służą w każdej chwili pełnymi i rzetelnymi informacjami na temat prowadzonych inwestycji komunikacyjnych.

/-/Zarząd Spółki
Poznańskie Inwestycje Miejskie Sp. z o.o.

Data utworzenia: 30.09.2016
Aktualizacja: Redaktor techniczny strony
Data aktualizacji: 22.03.2017 - 14:11