Koniec objazdów, tunel na Czechosłowackiej gotowy [WIDEO]

Zakończyła się najważniejsza inwestycja drogowa w południowo-zachodniej części Poznania: przebudowa ul. Czechosłowackiej na odcinku od skrzyżowania z ul. Modrzewiową do skrzyżowania z ul. Łozową. Najważniejszym elementem inwestycji była prowadzona wspólnie - przez Miasto i PKP PLK - budowa tunelu dla samochodów, rowerzystów i pieszych pod linią kolejową E59 z Poznania do Wrocławia.

WIDEO - TUTAJ

Jeszcze przed świętami Bożego Narodzenia odcinek tunelu, za który odpowiada Miasto, otrzymał pozwolenie na użytkowanie. Takie pozwolenie, na swoją część tunelu, 29 grudnia uzyskali kolejarze. Służby miejskie wprowadziły w tym rejonie nową organizację ruchu i dziś otworzyły tunel dla mieszkańców Poznania. Droga z Dębca na Górczyn mocno się skróciła. 

Wspólna inwestycja

Przebudowa układu komunikacyjnego w obrębie ul. Czechosłowackiej  obejmowała liczący niewiele ponad 1,1 km odcinek ulicy wraz z tunelem pod linią kolejową Poznań-Wrocław. Miasto wydało na nią ze swych środków budżetowych ok. 78 mln zł. Za realizację inwestycji odpowiedzialna była spółka Poznańskie Inwestycje Miejskie (PIM).

Wyłoniony w przetargu wykonawca - firma Strabag - m.in. zmienił konstrukcję jezdni, wykonał „cichą nawierzchnię” bitumiczną, nowe chodniki, ścieżki rowerowe, zatoki autobusowe, miejsca postojowe oraz sygnalizację świetlną. Ponadto przebudowane zostały skrzyżowania z ul. Świerkową i Modrzewiową oraz Łozową, wykonane nasadzenia zieleni na terenie całej przebudowywanej ulicy, wymienione zostało oświetlenie uliczne. Najważniejszą częścią inwestycji była budowa tunelu w ciągu ulicy Czechosłowackiej, na dojazdach do terenu leżącego pod torami kolejowymi.

Za wykonanie odcinka tunelu, leżącego bezpośrednio pod torami, na działkach będących w użytkowaniu PKP oraz za jego oświetlenie, odwodnienie, budowę zadaszonych wyjść na perony, a także za prace wykończeniowe i zagospodarowanie terenu nad tunelem, odpowiedzialne było konsorcjum firm budowlanych pracujące na rzecz PKP PLK.  Koszt budowy kolejowej części wiaduktu to około 20 mln zł netto.

W marcu, na położonym obok wiaduktu zmodernizowanym przystanku Poznań Dębiec, podróżni będą mogli skorzystać z wind. Ułatwią one komunikację miedzy tunelem a peronami, szczególnie osobom o ograniczonej mobilności.

  

  

Potrzebny nie tylko tunel

O tym, że tunel pod mocno uczęszczaną linią kolejową w ciągu ul. Czechosłowackiej jest miastu potrzebny, mówiło się w Poznaniu już na początku lat 70. ubiegłego stulecia. Od tego czasu natężenie ruchu na poznańskich ulicach uległo zwielokrotnieniu, a w okolicy przybyło mieszkańców.

- Według rozkładów jazdy PKP z lat 2012-2014, szlaban na przejeździe  kolejowym przez ul. Czechosłowacką był zamykany dla pociągów osobowych przeciętnie ok. 45 razy na dobę. Do tego należy dodać zamknięcia spowodowane przejazdami pociągów towarowych i przejazdami manewrowymi. Powodowało to wielokrotne, wielominutowe zatrzymania ruchu pojazdów oraz pieszych, a także uciążliwości dla okolicznych mieszkańców. Ukończona inwestycja znacznie poprawi płynność i bezpieczeństwo ruchu, zmniejszy też jego niekorzystne oddziaływanie na środowisko - mówi prezydent Poznania, Jacek Jaśkowiak.

Na poprawę ruchu w tym rejonie wpływ powinny mieć również prace nie objęte podstawowym projektem przebudowy, a wykonane na wniosek mieszkańców i rady osiedla: buspas w ul. Opolskiej i dwa przejścia dla pieszych na skrzyżowaniach ul. Jesionowej z  Bohaterów Westerplatte oraz ul. 28 Czerwca 1956 ze św. Szczepana.

Szybciej do Wrocławia

Jak informują przedstawiciele PKP PLK, warte ok. 360 mln zł prace na 32-kilometrowym odcinku linii kolejowej E59 między Poznaniem a Czempiniem są zaawansowane w ponad 80 proc. Zakończyły się prace torowe i sieciowe między Poznaniem a Luboniem i Mosiną a Czempiniem. Zmodernizowane perony na stacjach i przystankach Poznań Dębiec, Luboń, Mosina, Drużyna Poznańska, Iłowiec, Czempiń wyposażono w nową nawierzchnię, wiaty, ławki, tablice informacyjne, oświetlenie i czytelne oznakowanie. Obiekty zostały dostosowane do obsługi osób o ograniczonej mobilności. Wyremontowane zostały także obiekty inżynieryjne.

Trwają prace przy budowie wiaduktu drogowego w Łęczycy oraz wiaduktu kolejowego w Mosinie. Obiekty zastąpią przejazdy kolejowo – drogowe. Na przełomie marca i kwietnia 2017 skończą się też roboty torowe między Luboniem a Mosiną, a także  przy modernizacji peronów w Puszczykowie i Puszczykówku.

- Projekt zakończy się w połowie 2017 roku. Jego efektem będzie krótsza i bezpieczniejsza podróż, a także coraz lepsza obsługa pasażerów. Pociągi pojadą wówczas z prędkością do 160 km/h. Dzięki temu podróż z Poznania do Wrocławia skróci się o około 30 minut – Arnold Bresch, członek zarządu PLK.

  

 

Fotogaleria: tutaj

 

Data utworzenia: 30.12.2016
Aktualizacja: Redaktor techniczny strony
Data aktualizacji: 22.03.2017 - 14:09