Po uzyskaniu z początkiem września (2.09.) pozwolenia na użytkowanie poziomów 0 i -1 ronda Kaponiera przyszła kolej na przekazanie mieszkańcom Poznania nowo wybudowanej części ronda, zlokalizowanej na poziomie -2. W czwartek, 20 października, zgodnie z decyzją Powiatowego Inspektora Nadzoru Budowlanego, Spółka PIM uzyskała pozwolenie na użytkowanie całości obiektu, w tym także poziomu -2.
Uzyskanie pozwolenia oznacza spełnienie złożonej przez władze Miasta jesienią ub. roku obietnicy, w której zobowiązały się one do zakończenia ponad 5-letniego maratonu remontu Kaponiery. Pozwala to na umożliwienie mieszkańcom korzystania z całej infrastruktury obiektu, a w niedalekiej przyszłości, po wyborze przez ZKZL operatora, również parkingu samochodowego i rowerowego zlokalizowanego na poziomach -1 i -2.
- Oddanie do użytku całego ronda jest kolejnym etapem przywracania normalności na najważniejszym węźle komunikacyjnym w centrum miasta i ulepszania oferty miejskiego transportu publicznego. Możliwości przesiadkowe, jakie oferuje Kaponiera, stanowią kolejną zachętę do korzystania z komunikacji publicznej przez mieszkańców Poznania i turystów - mówi Maciej Wudarski, zastępca prezydenta Poznania.
Dwukilometrowym przedłużeniem trasy PST do Dworca Zachodniego PKP tramwaje jeżdżą od ponad 3 lat, jednak dopiero teraz będą zatrzymywać się na przystanku na najniższym poziomie Kaponiery. Przemieszczanie się pomiędzy poszczególnymi poziomami obiektu ułatwi System Informacji Miejskiej, kierujący pieszych do odpowiednich przystanków komunikacji zbiorowej i wskazujący kierunki dotarcia do określonych części miasta. Na przystankach zainstalowane zostały również tablice świetlne, w ramach systemu ITS, informujące pasażerów o czasie i rodzaju nadjeżdżających tramwajów.
- Dzięki windom i schodom ruchomym komunikacja pomiędzy przystankiem tramwajowym na poziomie -2 a przystankami tramwajowo-autobusowymi, zlokalizowanymi na powierzchni ronda, jest znacznie łatwiejsza, szybsza i bardziej wygodna – dodaje Piotr Snuszka. - Osoby z niepełnosprawnościami, będą mogły korzystać z wind zlokalizowanych bezpośrednio przy przystankach tramwajowych, jak również w nowym budynku przesiadkowym PST.
Udogodnień dla osób niepełnosprawnych będzie więcej niż zakładał pierwotny projekt inwestycji. Oprócz wspomnianych wind, będą też toalety przystosowane do potrzeb niepełnosprawnych, tabliczki w alfabecie Braille’a, plany tyflograficzne oraz oznaczenia dotykowe dla osób niedowidzących i niewidomych. Projekt ułatwień został uzgodniony ze społeczną radą ds. osób niepełnosprawnych, a jego wdrażanie rozpocznie się jeszcze w tym roku.
- Zdajemy sobie sprawę, iż konieczne są dalsze prace nad dostosowaniem Kaponiery do potrzeb osób niepełnosprawnych. Chcemy, by jak najszybciej stała się ona miejscem bezpiecznej i przyjaznej komunikacji dla wszystkich uczestników ruchu, a w szczególności dla najbardziej potrzebujących udogodnień i ułatwień osób z niepełnosprawnościami – deklaruje Paweł Śledziejowski, prezes PIM.
Na poziomie -1 uruchomiony zostanie nowoczesny Punkt Obsługi Klienta ZTM, w którym będzie można kupić bilet okresowy czy doładować tPortmonetkę, załatwić wszystkie formalności związane z kartą PEKA, uzyskać potrzebne informacje czy złożyć reklamację. Docelowo POK Kaponiera zastąpi punkt mieszczący się obecnie na moście Teatralnym.
Z czasem w pomieszczeniach zlokalizowanych na obu podziemnych poziomach obiektu pojawią się punkty handlowe i gastronomiczne.
- Zainteresowanie tymi powierzchniami już teraz jest duże. W pierwszej kolejności wynajęte zostaną 4 lokale na poziomie -1. Mają one powierzchnię od 60 do ponad 500 m2. W kolejnym etapie wynajętych zostanie 5 lokali na poziomie -2, a na dwóch kondygnacjach zorganizowany zostanie parking dla blisko 250 aut – informuje Michał Prymas, członek zarządu ZKZL.
Dodatkową atrakcją będzie zabytkowa część Kaponiery, która poddana zostanie rewitalizacji. Na początku września spółka Poznańskie Inwestycje Miejskie otrzymała pozwolenie od Miejskiego Konserwatora Zabytków na prace związane z restauracją pomieszczeń dawnej Kaponiery Kolejowej.
- Pomieszczenia, które w pierwotnej wersji projektu miały być zabetonowane, zostaną wyeksponowane za szklaną przesłoną na poziomie -2. Prace związane z konserwacją ścian, sklepień i posadzek, z udrożnieniem wentylacji i zabezpieczeniem siedlisk nietoperzy rozpoczną się po formalnym zakończeniu realizacji umowy z generalnym wykonawcą przebudowy Kaponiery. Obecnie na poziomie -2 zainstalowana została wizualizacja pomieszczeń, które będą poddane rewitalizacji – mówi Paweł Śledziejowski, prezes PIM.
Przebudowa ronda Kaponiera uzyskała dofinansowanie unijne ze środków Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko na lata 2007-2013. Wartość wypłaconej miastu dotacji wyniosła nieco ponad 90,5 mln zł, co stanowi 80% kosztów kwalifikowanych projektu.