W połowie maja Spółka Poznańskie Inwestycje Miejskie ogłosiła postępowanie przetargowe na wykonanie aktualizacji istniejącej dokumentacji projektowej dla zadania pn. „Przebudowa ul. Gdyńskiej, na odcinku od granicy Miasta Poznania do Centralnej Oczyszczalni Ścieków”. W odpowiedzi na ogłoszenie o zamówieniu wpłynęły dwie oferty. Ich analiza wykazała, że kwota przeznaczona na sfinansowanie zamówienia została istotnie przekroczona, co miało jednoznaczny wpływ na podjęcie przez zamawiającego decyzji o unieważnieniu postępowania o udzielenie zamówienia.
Bezpośrednio przed otwarciem ofert podana została kwota, którą zamawiający zamierzał przeznaczyć na sfinansowanie zamówienia w wysokości 500.000,00 zł brutto. Kwota jest pochodną wartości szacunkowej zamówienia ustalonej na podstawie rozporządzenia Ministra Infrastruktury, z dnia 18 maja 2004 r., w sprawie określenia metod i podstaw sporządzania kosztorysu inwestorskiego, obliczania planowanych kosztów prac projektowych oraz planowanych kosztów robót budowlanych określonych w programie funkcjonalno-użytkowym.
Złożone oferty przez dwie poznańskie firmy, Biuro Projektów TRASA Sp. z o.o. (oferta nr 1) oraz LAFRENTZ Polska Sp. z o.o. (oferta nr 2), istotnie przekraczały kwotę przeznaczoną na realizację przedmiotowego zamówienia. Dotyczy to zarówno oferty z najniższą ceną (oferta nr 1), jak i oferty potencjalnie najkorzystniejszej (oferta nr 2). Oferta nr 2 uznana została za najkorzystniejszą po uwzględnieniu punktów przyznawanych w kryteriach poza cenowych.
Konieczność przyznania punktów wynika wprost z dyspozycji art. 24aa ustawy Prawo zamówień publicznych, tj. możliwości zastosowania tzw. procedury odwróconej, charakteryzującej się pierwszeństwem oceny merytorycznej ofert przed badaniem spełnienia przez wykonawców warunków udziału w postępowania oraz kwestii podlegania ewentualnemu wykluczeniu z postępowania.
W związku z powyższym, oraz wobec aktualnego braku możliwości zwiększenia kwoty na sfinansowanie zamówienia, zasadne stało się unieważnienie prowadzonego postępowania.
Inwestycja usprawni ruch i poprawi bezpieczeństwo
Przebudowywany odcinek drogi ul. Gdyńskiej, od granicy Miasta Poznania do Centralnej Oczyszczalni Ścieków” jest częścią zakończonej w listopadzie 2016 roku inwestycji „Budowa i rozbudowa dróg dla potrzeb (ITPOK)”. Ze względu na upływ długiego okresu od jego powstania i szereg zmian jakie zaszły, zarówno w otoczeniu drogi, jak i w możliwościach technologicznych, aktualizacja istniejącej dokumentacji projektowej pozwoli rzetelnie zweryfikować potencjalne kolizje z infrastrukturą podziemną oraz warunki geotechniczne.
Odcinek podlegający przebudowie wynosi 1200 m i zlokalizowany jest w Koziegłowach. Jego realizacja polegać będzie na budowie dwóch jezdni o przekroju ulicznym rozdzielonych pasem dzielącym, rond na skrzyżowaniach z ul. Poznańską i Piaskową oraz budowie drogi serwisowej pomiędzy tymi ulicami - drogi te zapewnią pełną obsługę posesji przyległych do ul. Gdyńskiej, co znacząco wpłynie na poprawę płynności ruchu i bezpieczeństwo.
W ramach zadania powstaną również zatoki autobusowe, chodniki i ciągi pieszo-rowerowe oraz urządzenia bezpieczeństwa ruchu.
Unieważnienie postępowania nastąpiło zgodnie z decyzją Dysponenta środków, tj. Zarządu Dróg Miejskich.