6 ciężarówek o łącznej masie około 200 ton wjechało w jednym czasie na wiadukt nad ul. Inflancką. Tak rozpoczęły się w czwartek (30.06.2016 r.) próby obciążeniowe północnej nitki Estakady Katowickiej. Obiekt został poddany obciążeniom statycznym i dynamicznym.
Podczas obciążenia statycznego zostały wykonane pomiary dla kilku ustawień obciążenia w różnych miejscach obiektu. Obciążeniem tym były, wspomniane wyżej, samochody ciężarowe ustawiane wg. różnych schematów.
Obciążenie zostało tak dobrane, aby podczas próbnego obciążenia statycznego wywołać około 90% wartości sił wewnętrznych od normowego, charakterystycznego obciążenia, na który zaprojektowano ustrój nośny obiektu. Głównym elementem tych badań były ugięcia obiektu.
Podczas obciążeń dynamicznych był badany wpływ obciążenia dynamicznego (przejazd pojazdu przez próg najazdowy gr. 5cm z różnymi prędkościami) na konstrukcję Estakady oraz zachowanie się obiektu od sił hamowania ciężarówkami.
Podczas prób zbadane zostało także osiadanie podpór. Łącznie zostało założonych 15 punków pomiarowych, w których za pomocą czujników elektronicznych, zegarowych i indukcyjnych badane były odkształcenia obiektu. Dla dopełnienia analizy wykorzystana została także metoda niwelacji precyzyjnej.
Dzięki dobrej współpracy wykonawcy (konsorcjum Spółka MOST i Polbud) i Spółki PIM, obiekty uda się przekazać do użytkowania szybciej niż pierwotnie zakładano o 30 dni, a w nocy z 16 na 17 lipca zostanie przełożony ruch ze starej na nową nitkę.
Rozbiórka starych (południowych) nitek Estakady ma ruszyć tuż po przełożeniu ruchu. Materiał z rozbiórki ich nawierzchni, w postaci pofrezu przekazany będzie do ZDM-u. Pozostałe przeznaczone zostaną do utylizacji.
Dotychczasowa przebudowa obiektów mostowych w ciągu ul. Krzywoustego obejmowała całkowitą rozbiórkę i budowę nowych północnych nitek obiektów oraz odbudowę dojazdów do nich, montaż urządzeń bezpieczeństwa ruchu, przebudowę oświetlenia ulicznego, wykonanie odwodnienia obiektów, przebudowę i zabezpieczenie sieci energetycznej, wykonanie nawierzchni drogowych.
Na jezdniach nowo wybudowanych wiaduktów położono asfalt, dzięki czemu przejeżdżające samochody mają generować mniejszy hałas o 4 - 5 decybeli. Zamontowana przy jezdni konstrukcja barier energohłonnych pozwala na montaż w przyszłości barier dźwiękochłonnych.
Termin zakończenia wszystkich prac na Estakadzie to listopad przyszłego roku, natomiast cały obiekt ma zostać oddany do użytku w lutym 2018 r. Całkowity budżet zadania (lata 2011-2018) to 161.426.195 zł