Zmiany na rondzie Rataje – kolejny etap prac

W sobotę, 23 stycznia, rozpocznie się kolejny etap modernizacji ronda Rataje i związane z nim zmiany w organizacji ruchu. Część linii tramwajowych pojedzie zmienionymi trasami. Na marzec planowane jest zakończenie robót na ul. Jana Pawła II, a całej przebudowy ronda rok później. 

W 2020 roku prace skupiły się na tarczy ronda oraz ul. Jana Pawła II, gdzie konieczne było wyłączenie z użytku torowiska tramwajowego oraz zawężenie pasów jezdni. 

- Stare szyny zostały rozebrane i aktualnie w ich miejscu trwa montaż nowego torowiska wraz z siecią trakcyjną. Na ul. Jana Pawła II budowany jest również chodnik z drogą rowerową, a jezdnia zyskuje nową nawierzchnię. Zakończenie robót na tej ulicy planowane jest na marzec tego roku – mówi Grzegorz Bubula, wiceprezes spółki Poznańskie Inwestycje Miejskie.

WIĘCEJ ZDJĘĆ

Początek przebudowy na ul. Zamenhofa

Kolejny etap inwestycji to przebudowa torowiska tramwajowego na ul. Zamenhofa - na odcinku od tarczy ronda do rejonu ul. Piłsudskiego. W związku z tym, konieczne będzie wyłączenie dla ruchu tramwajów ul. Zamenhofa (na odcinku wchodzącym w zakres inwestycji). Te, w rejon ronda Rataje, będą dojeżdżać do przystanków końcowych: Os. Piastowskie z kierunku od ronda Starołęka oraz rondo Rataje z kierunku od AWF. 

- Wprowadzane zmiany następują wcześniej w stosunku do pierwotnych założeń i mają na celu zwiększenie szansy na szybsze oddanie do ruchu nowego torowiska oraz przywrócenie ruchu tramwajowego – mówi Jan Gosiewski, dyrektor Zarządu Transportu Miejskiego w Poznaniu.

Przed wprowadzeniem tych zmian, konieczne będzie zamontowanie specjalnych rozjazdów umożliwiających zmianę kierunku tramwajów, w rejonie obu tych przystanków. Nastąpi to w weekend 23-24 stycznia (sobota-niedziela). Przez te dwa dni rondo Rataje oraz ulice Krzywoustego i Zamenhofa będą nieprzejezdne dla tramwajów. Od poniedziałku, 25 stycznia, od strony ul. Królowej Jadwigi będą dojeżdżać tramwaje linii 13 i 18. Z kolei od ronda Starołęka do przystanku “Os. Piastowskie” będą kursować linie nr 4 i 7. 

W związku z przebudową torowiska tramwajowego na ul. Zamenhofa od soboty (23 stycznia) nastąpią zmiany przebiegu tras poszczególnych linii tramwajowych i autobusowych. W weekend 23-24 stycznia pojawi się dodatkowy tymczasowy tramwaj linii nr 98.

Planowany termin zakończenia prac na ul. Zamenhofa to trzeci kwartał tego roku. Wtedy to będzie możliwe uruchomienie relacji tramwajowej północ-południe, czyli pomiędzy rondami Śródka i Starołęka.

Zmiany linii tramwajowych

W dniach 23-24 stycznia (sobota – niedziela) na czas montażu rozjazdów umożliwiających zmianę kierunków na przystankach “Os. Piastowskie” i “Rondo Rataje”.

Linie nr 1, 2, 3, 5, 6, 8, 9, 10, 11, 14, 15, 16, 17 – trasa bez zmian

Linie nr 4, 13, 18 – zawieszone

Linia nr 7: Ogrody – … – rondo Starołęka – Starołęka

Linia nr 12: Os. Sobieskiego – … – Królowej Jadwigi – Górna Wilda – 28 Czerwca 1956 roku – Hetmańska – rondo Starołęka – Starołęka

Linia nr 98 (tymczasowa): Junikowo – Grunwaldzka – Most Dworcowy – Królowej Jadwigi – Strzelecka – Centrum – Fredry – Dąbrowskiego – Ogrody

Linia nr 201: Os. Sobieskiego - … - most Św. Rocha – Kórnicka – Os. Lecha – Chartowo – Żegrze – Unii Lubelskiej

Zmiany linii autobusowych

Linia nr 165 – z uwagi na niewielką frekwencję - na tym etapie przebudowy ronda Rataje - zostaje zawieszona od soboty (23 stycznia). Na zmniejszenie się frekwencji wpłynęło przede wszystkim otwarcie trasy tramwajowej do Unii Lubelskiej, wprowadzenie na ulicę Obodrzycką linii nr 125 i 174, a także sytuacja epidemiczna.

Linia nr 190 - od soboty (23 stycznia) zostanie wydłużona, zwiększona będzie częstotliwość kursowania i pojedzie z AWF przez most Królowej Jadwigi, rondo Rataje, Zamenhofa do ronda Starołęka. Przystanek początkowo-końcowy znajdzie się na ulicy Starołęckiej przy sklepie Biedronka na jezdni w kierunku ronda Rataje.

Linie nr 174 i 190 będą pełniły rolę „autobusów za tramwaj” na ul. Zamenhofa, dowożąc do węzłów przesiadkowych: AWF, Most Św. Rocha/Pl. Bernardyński i Małe Garbary.

Od poniedziałku (25 stycznia), po zainstalowaniu rozjazdów umożliwiających zmianę kierunków na przystankach “Os. Piastowskie” i “Rondo Rataje”.

Linie nr 1, 2, 3, 5, 6, 8, 9, 10, 11, 14, 15, 16, 17 – trasa bez zmian.

Linia nr 4: Starołęka – Os. Piastowskie (tabor dwukierunkowy).

Linia nr 7: Ogrody – … – rondo Starołęka – Os. Piastowskie (tabor dwukierunkowy).

Linia nr 12: Os. Sobieskiego – … – Królowej Jadwigi – Górna Wilda – 28 Czerwca 1956 roku – Hetmańska – rondo Starołęka – Starołęka

Linia nr 13: Junikowo – Grunwaldzka – Most Dworcowy – Królowej Jadwigi – Rondo Rataje (tabor dwukierunkowy),

Linia nr 18: Ogrody – Dąbrowskiego – Fredry – Centrum – Strzelecka – Królowej Jadwigi – Rondo Rataje (tabor dwukierunkowy).

Linia nr 201: Os. Sobieskiego - … - most Św. Rocha – Kórnicka – Os. Lecha – Chartowo – Żegrze – Unii Lubelskiej.

Linie autobusowe:

Linia nr 165 – pozostaje zawieszona.

Linia nr 190 - od soboty (23 stycznia) ulegnie wydłużeniu i pojedzie z AWF przez most Królowej Jadwigi, rondo Rataje, Zamenhofa, do ronda Starołęka. Przystanek początkowo-końcowy znajdzie się na ulicy Starołęckiej przy sklepie Biedronka na jezdni w kierunku ronda Rataje.

Linie nr 174 i 190 będą pełniły rolę „autobusów za tramwaj” na ul. Zamenhofa, dowożąc do węzłów przesiadkowych: AWF, Most Św. Rocha/Pl. Bernardyński i Małe Garbary.

W przygotowaniu są także zmiany organizacji ruchu w rejonie ronda istotne z punktu widzenia kierowców, o których poinformujemy z wyprzedzeniem w oddzielnym komunikacie.

Rondo na nowo

Inwestycja w rejonie ronda Rataje odmieni jeden z najważniejszych węzłów komunikacyjnych w Poznaniu. Obejmuje ona przebudowę trasy tramwajowej i infrastruktury autobusowej, poprawę warunków jazdy dla kierowców oraz korzyści dla pieszych i rowerzystów za sprawą m.in. wydzielonego torowiska, wydłużonych przystanków tramwajowo-autobusowych, buspasów, chodników, dróg rowerowych i dodatkowych pasów ruchu dla samochodów. Pojawią się także nowe nasadzenia zieleni, zarówno na tarczy ronda jak i przylegających ulicach.

Ze względu na duży zakres inwestycji podzielono je na etapy tak, by rondo pozostawało częściowo przejezdne. 

Koniec wszystkich robót budowlanych wraz z odbiorami technicznymi i uzyskaniem pozwolenia na użytkowanie planowany jest na marzec 2022 r.

Aktualności dotyczące przebudowy ronda są także dostępne na stronie nowe-rataje.pl.

 

Data publikacji: 13-01-2021
Aktualizacja: Łukasz Dolata
Data aktualizacji: 13-01-2021